Tym razem Krajowa Izba Odwoławcza przyznała rację Tramwajom Śląskim ws. odrzucenia oferty Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski na dostawę 12 tramwajów. To przybliża zamawiającego do podpisania umowy z drugim oferentem – Modertransem.
Przepychanki ws. rozstrzygnięcia przetargu na 12 częściowo niskopodłogowych pojazdów dla Tramwajów Śląskich trwają od połowy lipca. Wtedy przewoźnik wybrał droższą ofertę Modertransu i wykluczył z postępowania ofertę Fabryki Pojazdów Szynowych Cegielski z powodu niespełnienia warunków specyfikacji zamówienia. Cegielski wskazywał, że najniższy punkt tramwaju, przy pełnym obciążeniu i zużyciu elementów kół, wynosi 18 mm, podczas gdy przepisy dopuszczają minimum 30 mm. Jednocześnie oferent, korzystający z referencji Domu Handlowego UKWZ Ukraina, nie dostarczył dokumentów, z których jednoznacznie wynikałoby, czy odbiorcy otrzymali dopuszczone do użytkowania pojazdy. Cegielski odwołał się ws. decyzji o odrzuceniu oferty i wykluczeniu z postępowania do Krajowej Izby Odwoławczej. KIO uznała racje Cegielskiego, nakazując ponowną ocenę ofert.
Przewoźnik przebadał oferty po raz drugi i w połowie września ogłosił wybór, podtrzymując swoje wcześniejsze rozstrzygnięcie. Cegielski ponownie odwołał się od tej decyzji. Wczoraj (9 października) postanowienie w tej sprawie ogłosiła KIO. – Udało nam się wygrać tym razem. KIO zgodziła się z naszą argumentacją – mówi Andrzej Zowada, rzecznik Tramwajów Śląskich. Jak dodaje, Cegielski może się jeszcze odwołać do sądu.
Jeszcze trochę czasu minie, nim przewoźnik podpisze umowę na nowe pojazdy. – Jeszcze musimy przejść całe postępowanie z kontrolą uprzednią Urzędu Zamówień Publicznych. To trwa od 14 do 30 dni. Wszystko jest na dobrej drodze – przekonuje Zowada.
Tramwaje Śląskie zamawiają dwukierunkowe pojazdy o długości od 26 do 29 m i szerokości mieszczącej się w przedziale 235-240 cm. Tramwaje powinny mieć co najmniej 20% niskiej podłogi (to jest 350 mm nad główką szyny w strefie drzwi, część wysokopodłogowa nie może przekraczać 930 mm). Mają pomieścić co najmniej 170 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Zwycięzca przetargu będzie miał czas do 31 maja przyszłego roku na dostarczenie tramwajów, przy czym dostawy muszą się rozpocząć już w marcu przyszłego roku.
Ostatnio zakończyły się dostawy Twistów Pesy dla Tramwajów Śląskich.