PKP PLK otworzyły oferty w kluczowych przetargach na wykonanie projektów i późniejszą przebudowę tras, mających wejść w skład tzw. Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Niestety, najtańsza oferta w postępowaniu na modernizację linii 406 do Polic przekracza niemal o 1/3 wysokość środków, jaką PKP PLK planowały przeznaczyć na realizację inwestycji. Znacznie lepiej sytuacja wypada natomiast w przypadku przetargu na prace na liniach 273, 351 oraz 401.
Samorządy leżące w aglomeracji szczecińskiej wraz z PKP PLK chcą do 2022 r. uruchomić Szczecińską Kolej Metropolitalną w oparciu o istniejące, choć częściowo niewykorzystywane trasy kolejowe. – Sieć SKM na starcie obejmie 40 przystanków, z czego na terenie Szczecina będzie ich aż 26. Przy liniach kolejowych znajdują się też strefy przemysłowe, które zostaną skomunikowane poprzez budowę nowych przystanków –
mówi Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
PKP PLK prowadzą aktualnie kluczowe postępowania przetargowe dla realizacji projektu. Jedno z nich dotyczy modernizacji 24-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police, który od lat jest wyłączony z ruchu pasażerskiego. Kolejny przetarg obejmuje modernizację wybranych elementów linii 273, 351 oraz 401. Więcej o zakresie planowanych tras pisaliśmy
tutaj.
Zarządca infrastruktury otworzył niedawno oferty w obydwu przetargach. W postępowaniu dotyczącym modernizacji linii 406 do Polic wpłynęły cztery oferty, wszystkie jednak znacznie przekraczają budżet PKP PLK, określony na kwotę 370,2 mln zł brutto. Najtaniej prace gotowa jest zrealizować Trakcja PRKiI, która wyceniła je na 479,8 mln zł brutto. Wykonawca zadeklarował tez najkrótszy termin realizacji wynoszący 25 miesięcy.
Torpol wycenił prace na 535,5 mln zł brutto przy czasie realizacji 38 miesięcy. Strabag złożył ofertę na kwotę 604,7 mln zł brutto i czas realizacji wynoszący 33 miesiące. Bardzo drogo wypada oferta konsorcjum firm Budimex i PKP Energetyka, która opiewa na kwotę 713,8 mln zł i czas realizacji wynoszący 33 miesiące.
Lepszym wynikiem kończy się otwarcie ofert w przetargu na modernizację wybranych elementów linii 273, 351 oraz 401. PKP PLK są gotowe przeznaczyć na inwestycję 188,5 mln zł brutto. Trzy oferty, jakie wpłynęły w postępowaniu, mieszczą się w budżecie zamawiającego. Trakcja PRKiI złożyła ofertę na kwotę 138,7 mln zł brutto z czasem realizacji wynoszącym 22 miesiące. Druga oferta należy do konsorcjum Rover Rail, Roverpol, Rover Alcisa i Aldesa Construcciones Polska. Jej wartość to 158,5 mln zł brutto, a zadeklarowany czas realizacji to 31 miesięcy. Najdrożej wypada Torpol, który wycenił prace na 160,5 mln zł brutto z czasem realizacji sięgającym 36 miesięcy.