Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kobiety za kierownicą – męski świat?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-03-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kobiety za kierownicą – męski świat?
fot. Jacek Pudło
Prowadzenie autobusów wciąż wydaje się typowo męskim zawodem, choć w wielu miastach można spotkać panie za kółkiem. O wiele więcej kobiet jest natomiast wśród motorniczych tramwajów. Skąd te dysproporcje?

Rozesłaliśmy do największych przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju pytania o liczbę kobiet i mężczyzn zatrudnionych na stanowisku prowadzących pojazdy. Nie wszyscy odpowiedzieli i dostarczyli dane, ale obraz jest jasny – jak nie trudno się domyśleć, zawód kierowcy autobusu jest zdominowany przez mężczyzn.

Czemu tak mało

Oczywiście niewielka liczba pań za kierownicą wynika przede wszystkim z mniejszego zainteresowania tym zawodem. – Na 50 kierowców zainteresowanych pracą u nas w firmie przypada jedna kobieta – wskazuje na potwierdzenie Piotr Reich, rzecznik prasowy MZK w Toruniu. Skąd te dysproporcje? – Szczególnie na stanowiskach prowadzących pojazdy potrzebne jest „zacięcie” motoryzacyjne – mówi Sebastian Grochala, rzecznik prasowy MPK Łódź.



Do tej pory zawód kierowcy był uważany za typowo męski. – Panuje przeświadczenie, że kobieta nie poradzi sobie z prowadzeniem tak wielkiego pojazdu (co jest tylko kwestią przyzwyczajenia), a poza tym panie mogą obawiać się, że nie poradzą sobie z obsługą techniczną (sprawdzenie autobusu przed jazdą) oraz że będą pracowały w typowo męskim towarzystwie – mówi Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA Warszawa.

Rozmówcy wskazują często właśnie na względy techniczne – prowadzenie autobusu z manualną skrzynią biegów. – Kiedyś, gdy komunikacja autobusowa wykorzystywała inny tabor, nie wolno było zatrudniać kobiet na stanowisku kierowcy. Pojazdy nie były wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i zmiana biegu wymagała nie lada siły. W pojazdach były wibracje, które były szczególnie niebezpieczne dla kobiet we wczesnej lub jeszcze nierozpoznanej ciąży – krótko mówiąc warunki pracy były zbyt ciężkie i niebezpieczne – wskazuje Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.

Stres i godziny pracy

Problemem mogą być też konieczność wczesnego wstawania bądź zostawania do późna. – Dotychczas zawód kierowcy lub motorniczego nie cieszył się zainteresowaniem kobiet ze względu na jego pewną uciążliwość, tj. godziny pracy (rozpoczynanie pracy około 4 i zakończenie pracy po godz. 23.). Od pewnego czasu uciążliwości zostały wyeliminowane poprzez uelastycznienie czasu pracy (pojawiły się dodatkowe przerwy) – mówi Marcin Pejski, rzecznik prasowy MZK Gorzów Wielkopolski.

Praca za kierownicą wymaga też odporności psychicznej i umiejętności radzenia sobie ze stresem. – Praca kierowcy komunikacji miejskiej jest bardzo ciężka i wymagająca odporności zarówno psychicznej, jak i fizycznej. Może to jest przyczyną małej ilości pań-kierowców? – zastanawia się Marek Tarnecki, kierownik Działu Planowania i Eksploatacji PKM Katowice.

Dlatego też panie w komunikacji wybierają często inne stanowiska. – Kobiety dużo częściej wybierają pracę w administracji, w kadrach etc. – mówi Sebastian Grochala z MPK Łódź. Jak dodaje, w spółce zatrudnionych jest 314 kobiet, z czego 14 wśród kierowców autobusów, 78 to motornicze, a 73 panie pracują w obsłudze klienta.

Niektóre spółki też wymagają doświadczenia, co siłą rzeczy w przypadku pań, przez lata nieobecnych w tej branży, jest trudne. – Jesteśmy firmą o dość ustabilizowanej strukturze zatrudnienia, wielu kierowców pracuje w MPK Rzeszów od lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. W latach tych, jak sądzę, nie było na rynku pracy kobiet posiadających uprawnienia do prowadzenia autobusów. To jedna z przyczyn dysproporcji w ilości zatrudnionych kobiet i mężczyzn. Na rzeszowskim rynku pracy nadal nie ma zbyt wielu kobiet posiadających uprawnienia do prowadzenia autobusów i posiadających doświadczenie w tej pracy, a takie osoby są najchętniej zatrudniane w spółce – mówi Mariusz Matuszewski, kierownik Działu Służb Pracowniczych w MZK Rzeszów, gdzie jednak pierwsza pani została zatrudniona na stanowisku kierowcy w lipcu 2006 r. Obecnie pracuje już 13 pań kierowczyń.

Droga otwarta

Wszyscy przedstawiciele spółek komunikacyjnych podkreślają, że nikt kobietom nie zamyka drogi do zostania kierowcą. – Płeć przecież nie jest i nie powinna być przeszkodą, by prowadzić autobus, bądź trolejbus – wskazuje Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.

Kobiety, które już decydują się na zarobienie kursu, raczej nie będą miały problemu ze znalezieniem pracy. – Nasza spółka jak do tej pory zatrudniła wszystkie panie, które starały się o pracę u nas i posiadały wymagane kwalifikacje – wskazuje Kazimierz Olesiak z PKM Sosnowiec. – Dysproporcja znaczna, ale niewynikająca na pewno z dyskryminacji płci. Wszystkie chętne do pracy jako kierowcy autobusów panie posiadające wymagane uprawnienia i doświadczenie są przyjmowane – potwierdza Marek Tarnecki, kierownik Działu Planowania i Eksploatacji PKM Katowice.

Tym bardziej, że teraz prowadzenie autobusu jest prostsze niż kiedyś. – Eksploatowane w komunikacji miejskiej autobusy mają wiele urządzeń wspomagających i ułatwiających pracę kierowcy w tym automatyczne skrzynie biegów, mają zainstalowany monitoring, komputery, a ich prowadzenie nie wymaga dużego wysiłku fizycznego – wylicza Barbara Langner, dyrektor MZK w Zielonej Górze, gdzie wszystkie linie obsługiwane są wyłącznie autobusami niskopodłogowymi wyposażonymi w automatyczne skrzynie biegów. – Panie, które podjęły pracę w naszym zakładzie na stanowisku kierowcy autobusu, obsługują wszystkie linie komunikacyjne – zarówno autobusami solo, jak i przegubowymi – podkreśla Langner.

Większe zainteresowanie

Powoli jednak kobiet za kierownicą zaczyna przybywać. – Zauważamy, że kobiety zaczynają się coraz bardziej interesować zawodem kierowcy lub motorniczego w porównaniu do ubiegłych lat – mówi Piotr Reich z MZK Toruń. – W ostatnich sześciu liczba pań za kółkiem wzrosła u nas ponad czterokrotnie – mówi Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA Warszawa.

Być może powodem większego zainteresowania są ułatwienia w prowadzeniu pojazdów. – Za kierownice autobusów Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku kobiety zaczęły chwytać dopiero kiedy wprowadziliśmy tabor nowej generacji – potwierdza Magdalena Kiljan, Rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.

Niektórzy nawet już teraz zakładają i planują spory wzrostu liczby zatrudnionych kobiet. – W latach 2014-16 odejdzie u nas około 60 kierowców na emerytury i spodziewamy się, że w ich miejsce zostanie przyjętych przynajmniej 10-12 kobiet, za 3 lata zwiększając ich ilość w grupie kierowców do ok. 25-28 etatów (ponad 8%). Uważamy, że sukcesywnie rosnący udział kobiet w grupie kierowców autobusów osiągnie maksymalnie ok. 20-25% za kilkanaście lat i wokół takiego poziomu będzie oscylował w przyszłości – mówi Konrad Pruciak, zastępca kierownika Wydziału Eksploatacji i Ruchu MPK w Częstochowie. Dodajmy, że jeszcze przed dwoma miesiącami w Częstochowie pracowało 16 kobiet w charakterze kierowcy autobusu (4,6%), jednak jedna z pań postanowiła wyjechać za granicę i tam również pracować jako kierowca autobusu komunikacji miejskiej.

Panie łagodzą obyczaje

Jakie kobiety decydują się na zostanie kierowcą? – Są wśród tych kobiet przedstawicielki różnych zawodów, które zrezygnowały ze swojego fachu. Jest na przykład pielęgniarka, która kocha tramwaje, kobieta, która prowadziła TIR-y i przesiadła się na autobus, absolwentki szkół wyższych, które porzuciły wyższe aspiracje lub nie mogę się odnaleźć na rynku pracy. Powody są różne, ale zatrudnione kobiety cenią sobie poczucie stabilizacji – przekonuje Iwona Gajdzińska z Poznania.

Wiemy też, jakie są najpopularniejsze imiona wśród pań – taką ciekawostką podzielił się rzecznik pracsowy MPK Łódź. – Najpopularniejsze imiona to Anna (24), Elżbieta (20), Agnieszka (18) i Małgorzata (17) – wskazuje Sebastian Grochala.

Panie na stanowisku prowadzącego pojazd mają też swoje zalety. – Kobiet wśród kierowców miejskiej komunikacji jest zdecydowanie mniej, ale nie oznacza to, że kobiety są gorszymi kierowcami. Z naszego doświadczenia wynika, że np. na panie kierowczynie jest mniej skarg ze strony pasażerów – mówi Weronika Opasiak z MPK Lublin.

Z pań zadowoleni są też sami przewoźnicy. – W naszej firmie kobiety-kierowcy dały się poznać jako dobrzy i cenni pracownicy, a praca przez nie świadczona jest na wysokim poziomie – podkreśla Marek Tarnecki z PKM Katowice.

Trolejbusy i tramwaje popularniejsze

Co ciekawe, kiedyś panie chętniej decydowały się na prowadzenie trolejbusów niż autobusów. – Panie zawsze były obecne za kierownicą lubelskich autobusów czy trolejbusów, choć muszę zaznaczyć, że w przeszłości przede wszystkim decydowały się bardziej na prowadzenie trolejbusu. Dziś te statystyki się zmieniły i kobiet prowadzących autobus mamy więcej – mówi Weronika Opasiak z MPK Lublin.



Nadal widocznym większym zainteresowaniem cieszą się tramwaje. – Za sterami tramwaju częściej możemy spotkać kobiety, bowiem ich prowadzenie od długiego już czasu nie wymaga siły fizycznej – mówi Magdalena Kiljan z Gdańska. Chociaż np. Częstochowa odnotowuje nieznaczny spadek teraz na tym stanowisku, a Tramwaje Elbląskie dopiero od 2007 r. zatrudniają panie na tym stanowisku.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W moskiewskim metrze pracę zaczęły pierwsze maszynistki

Komunikacja

Łódź: Dobry wizerunek kobiet za nastawnikiem

Komunikacja

Łódź: Dobry wizerunek kobiet za nastawnikiem

Roman Czubiński 29 lipca 2017

„Tata nie chciał, żebym bawiła się kolejkami”

Przestrzeń

Będzie plebiscyt na głos II linii metra

Komunikacja

Będzie plebiscyt na głos II linii metra

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2014

Zobacz również:

W moskiewskim metrze pracę zaczęły pierwsze maszynistki

Komunikacja

Łódź: Dobry wizerunek kobiet za nastawnikiem

Komunikacja

Łódź: Dobry wizerunek kobiet za nastawnikiem

Roman Czubiński 29 lipca 2017

„Tata nie chciał, żebym bawiła się kolejkami”

Przestrzeń

Będzie plebiscyt na głos II linii metra

Komunikacja

Będzie plebiscyt na głos II linii metra

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5