Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Koła Inspiro do wymiany. Metro w sporze sądowym z Siemensem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Koła Inspiro do wymiany. Metro w sporze sądowym z Siemensem
fot. WU
Koła w składach Inspiro, jeżdżących po I i II linii, nadmiernie zużywają się. Metro zleciło ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. Producent, konsorcjum Siemens i Newag, nie chciał tego uznać za wadę fabryczną, dlatego Metro jest teraz w sporze sądowym z firmami. Koszt wymiany – ponad 6 mln zł – zostanie pokryty z zabezpieczenia gwarancyjnego.

Powraca problem kół w składach podziemnej kolei. Metro Warszawskie stwierdziło nadmierne zużywanie się kół monoblokowych w najnowszych składach Inspiro, wprowadzonych do ruchu w październiku 2013 r. W czerwcu tego roku spółka zgłosiła ten fakt producentowi jako wadę systemową i zażądało jej usunięcia w ramach gwarancji, obejmującej okres 36 miesięcy od włączenia do eksploatacji. Konsorcjum firm Siemens i Newag nie uznało tego jednak jako wady objętej gwarancją. W konsekwencji Metro jest teraz w sporze sądowym z producentem.

Wymiana w ośmiu składach


Dla zapewnienia ciągłości przewozów, wobec braku możliwości reprofilacji kół, Metro zdecydowało się na ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. – Planowana wymiana jest zaleceniem producenta z dnia 3 czerwca 2015 r. i realizowana będzie przez producenta. Z dniem 7 sierpnia 2015 r. rozpoczęliśmy negocjacje umowy na dostarczenie i wymianę kół w pociągach Inspiro. Dostawy rozpoczną się w ciągu 7,5 miesięcy od podpisania umowy. Cała operacja nie będzie miała wpływu na prowadzenie ruchu pasażerskiego – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego.

Zamówienie obejmuje dostawę 400 kół monoblokowych, 20 osi wózka tocznego i 40 osi wózka motorowego. Jako że wszystkie składy podlegają jeszcze gwarancji i ze względu na trwający spór sądowy zadanie zrealizuje Siemens. Firma zażądała za tę usługę kwoty 6,3 mln zł. – Wymiana kół dla pociągów Inspiro finansowana będzie ze środków producenta, które w formie gwarancji znajdują się na koncie Metra Warszawskiego. Wysokość zabezpieczenia w gotówce, które posiada Metro Warszawskie, to 65.780.000 zł – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego.

Producent: pociąg zgodny z zamówieniem

Producent zapewnia, że koła zostały wykonane zgodnie ze specyfikacją zamówienia. – Jesteśmy w trakcie negocjacji w postępowaniu prowadzonym w trybie „z wolnej ręki” na dostawę fabrycznie nowych kół monoblokowych oraz osi zestawów kołowych tocznych i motorowych do wagonów metra typu Inspiro. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszym klientem Metrem Warszawskim w odniesieniu do sytuacji naruszających standardowe funkcjonowanie systemu metra. Dotyczy to zwłaszcza uruchomionej w marcu drugiej linii metra. Chcemy podkreślić, że zarówno same koła w pociągach Inspiro, jak i cała konstrukcja pojazdu jest zgodna z warunkami specyfikacji technicznej kontraktu – mówi Kinga Jabłonowska z biura prasowego Siemensa.

– Naszą intencją jest wspieranie klienta, aby zapewnić niezakłócony transport pasażerów. Z tego względu wspólnie pracujemy nad rozwiązaniami umożliwiającymi prawidłową współpracę infrastruktury i pociągów. Jako firma z ponad 160-letnim doświadczeniem w sektorze transportowym Siemens obecnie jest dostawcą ponad 700 pociągów metra na całym świecie. Dzięki temu może wspierać tą wiedzą swoich klientów – zapewnia Kinga Jabłonowska.

Zlecenie z wolnej ręki jedynym rozwiązaniem


Zlecenie producentowi wymiany z wolnej ręki to jedyne rozwiązanie, dzięki któremu Metro nie utraci gwarancji na cały pojazd i nie będą konieczne dłuższe przestoje. Składy Inspiro mają świadectwo typu, wydane przez Urząd Transportu Kolejowego i obejmujące zastosowane koła monoblokowe oraz osie. Zastosowanie zamienników, dostarczonych np. przez innego producenta, wymagałoby przeprowadzenia prób i badań dla tego elementu oraz uzyskania nowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji dla całego składu.

Problemy z kołami występowały również w składach Alstom Metropolis. Nierównomierne zużywanie się kół powodowało większe zużycie szyn i drgania, odczuwane przez mieszkańców okolicznych budynków. Składy regularnie przetaczano, aż w 2006 r. rozpoczęto proces całkowitej wymiany kół z zastosowaniem innego stopu stali.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Inspiro nie otworzy już drzwi po złej stronie

Mobilność

Spór wokół Inspiro zakończony. Porozumienie Metra i Siemensa

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Metro: Inspiro nie otworzy już drzwi po złej stronie

Mobilność

Spór wokół Inspiro zakończony. Porozumienie Metra i Siemensa

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5