Koła w składach Inspiro, jeżdżących po I i II linii, nadmiernie zużywają się. Metro zleciło ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. Producent, konsorcjum Siemens i Newag, nie chciał tego uznać za wadę fabryczną, dlatego Metro jest teraz w sporze sądowym z firmami. Koszt wymiany – ponad 6 mln zł – zostanie pokryty z zabezpieczenia gwarancyjnego.
Powraca problem kół w składach podziemnej kolei. Metro Warszawskie stwierdziło nadmierne zużywanie się kół monoblokowych w najnowszych składach Inspiro, wprowadzonych do ruchu w październiku 2013 r. W czerwcu tego roku spółka zgłosiła ten fakt producentowi jako wadę systemową i zażądało jej usunięcia w ramach gwarancji, obejmującej okres 36 miesięcy od włączenia do eksploatacji. Konsorcjum firm Siemens i Newag nie uznało tego jednak jako wady objętej gwarancją. W konsekwencji Metro jest teraz w sporze sądowym z producentem.
Wymiana w ośmiu składach
Dla zapewnienia ciągłości przewozów, wobec braku możliwości reprofilacji kół, Metro zdecydowało się na ich całkowitą wymianę w ośmiu składach. – Planowana wymiana jest zaleceniem producenta z dnia 3 czerwca 2015 r. i realizowana będzie przez producenta. Z dniem 7 sierpnia 2015 r. rozpoczęliśmy negocjacje umowy na dostarczenie i wymianę kół w pociągach Inspiro. Dostawy rozpoczną się w ciągu 7,5 miesięcy od podpisania umowy. Cała operacja nie będzie miała wpływu na prowadzenie ruchu pasażerskiego – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Zamówienie obejmuje dostawę 400 kół monoblokowych, 20 osi wózka tocznego i 40 osi wózka motorowego. Jako że wszystkie składy podlegają jeszcze gwarancji i ze względu na trwający spór sądowy zadanie zrealizuje Siemens. Firma zażądała za tę usługę kwoty 6,3 mln zł. – Wymiana kół dla pociągów Inspiro finansowana będzie ze środków producenta, które w formie gwarancji znajdują się na koncie Metra Warszawskiego. Wysokość zabezpieczenia w gotówce, które posiada Metro Warszawskie, to 65.780.000 zł – informuje Paweł Siedlecki z biura prasowego Metra Warszawskiego.
Producent: pociąg zgodny z zamówieniemProducent zapewnia, że koła zostały wykonane zgodnie ze specyfikacją zamówienia. – Jesteśmy w trakcie negocjacji w postępowaniu prowadzonym w trybie „z wolnej ręki” na dostawę fabrycznie nowych kół monoblokowych oraz osi zestawów kołowych tocznych i motorowych do wagonów metra typu Inspiro. Jesteśmy w stałym kontakcie z naszym klientem Metrem Warszawskim w odniesieniu do sytuacji naruszających standardowe funkcjonowanie systemu metra. Dotyczy to zwłaszcza uruchomionej w marcu drugiej linii metra. Chcemy podkreślić, że zarówno same koła w pociągach Inspiro, jak i cała konstrukcja pojazdu jest zgodna z warunkami specyfikacji technicznej kontraktu – mówi Kinga Jabłonowska z biura prasowego Siemensa.
– Naszą intencją jest wspieranie klienta, aby zapewnić niezakłócony transport pasażerów. Z tego względu wspólnie pracujemy nad rozwiązaniami umożliwiającymi prawidłową współpracę infrastruktury i pociągów. Jako firma z ponad 160-letnim doświadczeniem w sektorze transportowym Siemens obecnie jest dostawcą ponad 700 pociągów metra na całym świecie. Dzięki temu może wspierać tą wiedzą swoich klientów – zapewnia Kinga Jabłonowska.
Zlecenie z wolnej ręki jedynym rozwiązaniem
Zlecenie producentowi wymiany z wolnej ręki to jedyne rozwiązanie, dzięki któremu Metro nie utraci gwarancji na cały pojazd i nie będą konieczne dłuższe przestoje. Składy Inspiro mają świadectwo typu, wydane przez Urząd Transportu Kolejowego i obejmujące zastosowane koła monoblokowe oraz osie. Zastosowanie zamienników, dostarczonych np. przez innego producenta, wymagałoby przeprowadzenia prób i badań dla tego elementu oraz uzyskania nowego świadectwa dopuszczenia do eksploatacji dla całego składu.
Problemy z kołami występowały również w składach Alstom Metropolis. Nierównomierne zużywanie się kół powodowało większe zużycie szyn i drgania, odczuwane przez mieszkańców okolicznych budynków. Składy regularnie przetaczano, aż w 2006 r. rozpoczęto proces całkowitej wymiany kół z zastosowaniem innego stopu stali.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.