Olsztynianie od lat wyczekują nowego dworca kolejowego, gdyż ten obecny nie jest już wizytówką ani miasta, ani kolei. Wiadomo już, że jeszcze w tym roku rozpocznie się przetarg na budowę zupełnie nowego obiektu. Tymczasem powstaje pytanie o projekt i przylegającą do części kolejowej – część autobusową.
Powróciły nadzieje, że Olsztyn, jako stolica województwa warmińsko-mazurskiego, wreszcie może doczekać się nowego dworca kolejowego. Obecnie podróżnych wita obskurny relikt lat siedemdziesiątych. Na tamte czasy, kiedy dworzec otwierano, był najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Nowatorskie na ówczesne czasy okazało się połączenie strefy kolejowej z autobusową. Dzisiaj dworzec jest zaniedbanym koszmarkiem, z którego codziennie wygania się bezdomnych.
PKP SA wysłały już do publikacji w europejskim dzienniku zamówień publicznych ogłoszenie zapowiadające
przetarg na budowę dworca Olsztyn Główny wraz z przebudową infrastruktury kolejowej. Przedmiotem zamówienia, oprócz samego dworca, będzie także zagospodarowanie terenu czy budowa dworca tymczasowego wraz z etapowaniem prac zapewniających ciągłość funkcjonowania dworca. – Oprócz budowy nowoczesnego, dostosowanego do potrzeb wszystkich grup pasażerów dworca, planowane prace obejmują budowę kładki na Zatorze oraz modernizację układu torowo-peronowego – informuje Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.
A projekt?Jeszcze do niedawna wydawało się –
zgodnie z wypowiedziami przedstawicieli PKP SA – że kolejowa część modernistycznego dworca z lat 70. XX w. zostanie zmodernizowana, wbrew wcześniejszym planom zakładającym zburzenie obiektu. Teraz już wiadomo, że nie. PKP SA zakłada budowę nowego obiektu. Co więcej, inwestycja dotyczyć będzie wyłącznie kolejowej części budynku.
Firma Retail Provider kupiła w październiku 2011 r. większościowe udziały w PKS Olsztyn od Skarbu Państwa i tym samym stała się właścicielem – drugiej – autobusowej części budynku. Od lat inwestor próbuje w miejscu obecnego całego budynku dworca wybudować galerię handlową z funkcjami dworcowymi. W trakcie rozmów z PKP SA firmy jednak się nie porozumiały co do wspólnego przedsięwzięcia. – Inwestycje PKP SA i Retail Provider będą przebiegały niezależnie, ale w oparciu o jednorodny projekt zagospodarowania terenu – zgodnie z zapisami miejscowego planu dla tej części miasta – wyjaśnia Bułtowicz.
Mimo że przetarg na budowę nowego dworca ma ruszyć w grudniu, to nie ma jeszcze opracowanej dokumentacji projektowej, na podstawie której wykonany zostanie projekt budowlany i cała inwestycja. – Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na wykonawcę projektu. Postępowanie planujemy ogłosić na przełomie I i II kwartału 2017 r. – podaje Bułtowicz.
Zadbać o potrzeby pasażerówCzęsto dworce stanowią tzw. bramę do miasta, więc ich wygląd przeważnie jest reprezentatywny i stanowi wizytówkę miasta. PKP SA nie zdecydowało się jednak na zorganizowanie konkursu architektoniczno-budowlanego. Taka forma pozwala zawsze zamawiającym na wybór najciekawszej i najlepszej pod względem architektonicznym i funkcjonalnym propozycji.
Ogłaszanie przetargu na wykonanie projektu często oznacza przede wszystkim stawianie na cenę, co w przeciwieństwie do konkursów architektonicznych, może rzutować nad funkcjonalnością obiektu, reprezentatywnością budynku, wygodą w użytkowaniu i mało ciekawym konceptem. PKP SA zapewnia jednak, że odpowiednio zadba o potrzeby podróżnych. – Zapisy dotyczące funkcjonalności obiektu, jego reprezentacyjności oraz komfortu użytkowania zabezpieczają sporządzone przez PKP SA wytyczne do projektowania, których bezwzględnie musi przestrzegać wyłoniony wykonawca projektu. Zapisy przetargu sporządzane są z udziałem projektantów, którzy później nadzorują wykonanie dokumentacji – podkreśla Bułtowicz.
Co więcej, w przypadku przyszłej inwestycji na olsztyńskim dworcu, była ona szeroko konsultowana z mieszkańcami, podróżnymi i władzami lokalnymi. Do tej pory odbyły się dwa spotkania. Wszyscy uczestniczy mogli określić najważniejsze oczekiwania i preferencje dotyczące obiektu. Kolejnym etapem było wskazanie najważniejszych funkcjonalności dworca, takich jak: poczekalnia z miejscami siedzącymi, kasy, informacja wizualna, bankomat, WiFi, lokale gastronomiczne. Następnie podjęto dyskusję, podczas której omówiono ważne dla lokalnej społeczności funkcje komercyjne i społeczne, które są oczekiwane w przestrzeni okołodworcowej lub na samym dworcu.
Dworzec nie taki złyWarto też podkreślić, że modernistyczny dworzec, mimo swojej mało urokliwej formy, posiada kilka architektonicznych ciekawostek. Jednym z nich jest przede wszystkim ciekawie zaprojektowana kamienna mozaika tuż przy kasach biletowych. PKP SA zdradza jednak, że nie wszystko zostanie doszczętnie zburzone. – Rozważamy zachowanie pewnych elementów dotychczasowego wystroju dworca – dodaje Bułtowicz. Decyzja o tym ma zostać jednak podjęta po skonsultowaniu tematu z władzami miasta. – Nie bez znaczenia są też dochodzące do nas opinie mieszkańców – podkreśla rzecznik.
Olsztyn Główny to jeden z dziesięciu projektów dofinansowanych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Inwestycja ma na celu zapewnienie podróżnym najwyższych standardów obsługi i dostosowanie obiektu do potrzeb wszystkich grup pasażerów. – Zależy nam również na najwyższych standardach bezpieczeństwa. Chcemy, aby pasażerowie na terenie naszych obiektów czuli się jak najlepiej – podkreśla Marek Michalski, członek zarządu PKP SA. W celu jak najlepszego dostosowania obiektu do potrzeb wszystkich grup pasażerów, inwestycja w Olsztynie ma być realizowana zgodnie z wymogami TSI – także w zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Razem z remontem stacjiWraz z nowym dworcem, PKP PLK rozpocznie również remont układu torowego i peronów na stacji Olsztyn Główny. Na razie obie spółki są w trakcie uzgodnień dotyczących umowy, która określi zasady współpracy i finansowania projektu.
– Całość projektu pilotuje PKP SA, natomiast część związana z układem torowym i peronami będzie w gestii PKP PLK – wyjaśnia Ewa Symonowicz-Ginter, z biura prasowego zarządcy infrastruktury kolejowej. Dodaje, że w związku z brakiem projektu na przebudowę budynku z otoczeniem, nie ma jeszcze szczegółów odnośnie prac torowych. – W założeniach znalazł się remont wiat, zadaszenia przebudowa i podwyższenia peronów na stacji – wymienia Symonowicz-Ginter.
Szacunkowa wartość prac całej inwestycji – PKP SA i PKP PLK – ma wynieść 147 mln zł netto, a inwestycja zostanie zrealizowana dzięki środkom unijnym. – Na tym etapie nie możemy podawać wartości planowanej inwestycji. Konkretną kwotę poznamy po wyborze wykonawcy prac – Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP SA.