Dobiega końca modernizacja pruszkowskiego tunelu, który połączył obydwie strony miasta z peronem kolejowym. Nasi czytelnicy zarzucili kolejarzom słabą jakość wykonania obiektu. Ostatnio pojawiła się szyna rowerowa, z której nie mają jak korzystać rowerzyści. – Wybrane zostały materiały i rozwiązania, które optymalnie wpisywały się w założone przez nas ramy i zdają egzamin na wielu innych obiektach – odpowiada Łukasz Kwasiborski z PKP PLK.
Wedle zapowiedzi Polskich Linii Kolejowych miał powstać funkcjonalny i komfortowy obiekt dla pasażerów. Tymczasem tunel stał się
obiektem drwin ze strony pasażerów. Poza wspomnianymi ostatnio defektami, pojawiają się kolejne, które raczej nie świadczą o funkcjonalności tunelu – wręcz o jego dysfunkcjonalności.
Szyna – nie szyna
Łukasz Kwasiborski, rzecznik prasowy PKP PLK, zapowiadał, że w najbliższym czasie rozwiąże się problem rowerzystów, którzy nie mogą korzystać z nowych podnośników na stacji. Obiecano, że na schodach pojawią się szyny. Zostały one właśnie zamontowane. Jednak nikt z nich nie korzysta. Powód? Zamontowano je bardzo blisko ściany, więc żeby rowerzysta mógł z niej skorzystać, musiałby pozbawić swojego jednośladu kierownicy.
– Podjazdy dla rowerów zostały zainstalowane w taki sposób, aby nie utrudniać pieszym dostępu do poręczy – tłumaczy Kwasiborski. – Gdyby szyna dla rowerów znajdowała się dalej od ściany, komfortowe wchodzenie po schodach z użyciem poręczy byłoby niemożliwe. Zaznaczam jednak, że podjazdy zostaną jeszcze wyprofilowane, tak by można było swobodnie prowadzić po nich rowery oraz aby nie utrudniały dostępu do poręczy ściennych – zapewnia rowerzystów.
Las rowerów
To jednak nie jedyny problem rowerowy, jaki wymaga pilnego rozwiązania. Po stronie osiedla Żbików mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować swoich rowerów. W konsekwencji przypinają je na całej długości płotków, oddzielające miasto od torów. Na szczęście w niedługim czasie powinno się to zmienić. – Budowa parkingu rowerowego przy stacji w Pruszkowie jest ujęta w naszych planach – zapowiada rzecznik. Zaznacza, że prace przy tunelu jeszcze się nie zakończyły, więc część rozwiązań jest na razie tymczasowa. – Chcemy, aby parking dla rowerów powstał do końca tego roku. Pojawi się on tam w ramach programu zakładającego montaż stojaków rowerowych na kilkuset stacjach w Polsce – wyjaśnia.
fot. MJ
W 2014 roku program objął swoim zasięgiem 400 stacji, w tym roku obejmie kolejnych 300. – Akcja się nie kończy, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wsłuchują się w głos pasażerów i planują kolejne miejsca pozwalające bezpiecznie zostawić rower i wsiąść do pociągu – informuje Kwasiborski.
Zdają egzamin?
Okazało się także, że ściany tunelu w Pruszkowie zostały pokryte powłoką antygraffiti, aby zminimalizować skutki działań wandali. – Przy pracach projektowych wybrane zostały materiały i rozwiązania, które optymalnie wpisywały się w założone przez nas ramy i zdają egzamin na wielu innych obiektach w całym kraju – mówi Kwasiborski. – Po zakończeniu wszystkich prac na stacji do dyspozycji pasażerów będzie obiekt przyjazny dla niepełnosprawnych, rowerzystów i rodziców z wózkami dziecięcymi – zaznacza rzecznik.
Jak zapewnił też Łukasz Kwasiborski z PKP PLK, wszelkie usterki i uwagi płynące do nich ze strony pasażerów niezwłocznie przekazywane są wykonawcy. – Konsultujemy wtedy z nim możliwe rozwiązania. Mówię tu chociażby o szybach w wiatach, które nie są równe. Wykonawca został już o tym poinformowany i zajmie się sprawą – wyjaśnia.
Cała inwestycja na linii Warszawa – Skierniewice zakończy się w listopadzie i wtedy też będzie można zobaczyć finalny efekt prac na stacji.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.