Problemem na sieci tramwajów podmiejskich wybiegających poza Łódź jest nie tylko stan torowiska tramwajowego, ale także sieci trakcyjnej. Pojawiła się szansa na jej wymianę na terenie Konstantynowa Łódzkiego. Tamtejszy samorząd złożył wniosek o dofinansowanie inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Pojawia się kolejna szansa na częściową poprawę stanu technicznego podłódzkich tramwajowych linii podmiejskich. Wobec bardzo powolnego prowadzenia prac nad projektem Łódzki Tramwaj Metropolitalny część gmin podejmuje niezależne starania o pozyskanie środków na remont swojej części infrastruktury. Jedną z nich jest Konstantynów Łódzki. Jak
informowaliśmy w październiku, miasto złożyło wniosek o dofinansowanie modernizacji ok. 1,5 km torowiska.
Remont torów i sieci wart ponad 13 mln złSamorząd zdecydował się jednak na rozszerzenie zakresu planowanego przedsięwzięcia. – Po spotkaniach z projektantami i pracownikami MPK-Łódź stwierdzono, iż na całym odcinku niezbędna będzie wymiana sieci trakcyjnej, [która jest konieczna] aby poprawić częstotliwość i umożliwić zastosowanie nowszego i szybszego taboru – powiedział nam Kacper Demko, kierownik Gminnego Centrum Informacji w Konstantynowie Łódzkim. – Wymiana sieci trakcyjnej obejmowałaby cały odcinek od ul. Przygranicznej [przy granicy z Łodzią] do placu Wolności [gdzie mieści się trójkąt manewrowy] – objaśnia.
– W związku z zapotrzebowaniem na zmianę sieci trakcyjnej 9 stycznia wystąpiliśmy z oficjalnym wnioskiem do Stowarzyszenia Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego o zwiększenie alokacji środków pochodzących z EFRR na realizację zadania wraz ze zwiększeniem jego zakresu. Wartość projektu obejmująca siec trakcyjną wynosiłaby 13 407 000 zł, z czego wartość dofinansowania to 9 265 000 zł. Czekamy na decyzję Stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy.
Miasto zabezpieczyło środki na dokumentację technicznąGmina chciałaby zrealizować inwestycję z funduszy unijnych w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Stowarzyszenie ŁOM, które jest tworzone przez 30 samorządów szeroko rozumianej aglomeracji łódzkiej, pełni rolę instytucji pośredniczącej w przyznawaniu środków wyasygnowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Pierwotna wartość złożonego przez Konstantynów projektu (przed jego rozszerzeniem) wynosiła ok. 6,6 mln zł.
– W tegorocznym budżecie mamy zabezpieczone 150 tys. zł na przygotowanie dokumentacji na projekt modernizacji linii tramwajowej obejmującej 1,5 km torowiska – zapewnia Kacper Demko. Wciąż nie ma jednak żadnych konkretnych planów remontu konstantynowskiej części linii lutomierskiej. O jej złym stanie technicznym
informował w tym tygodniu Zakład Torów i Sieci Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Łodzi.
Kwestia zwiększenia oferty wciąż otwartaKacper Demko odniósł się także do ubiegłorocznych
zapowiedzi wzbogacenia oferty komunikacji miejskiej łączącej Konstantynów z Łodzią. Samorząd rozważał wówczas podniesienie częstotliwości kursów linii 43 i autobusowego 94 oraz uruchamianie nocnego tramwajowego N9 we wszystkie noce tygodnia, a nie tylko w weekendy. – Temat zwiększenia częstotliwości jest procedowany – usłyszeliśmy od przedstawiciela GCI.