Czy torowisko tramwajowe w Konstantynowie Łódzkim doczeka się remontu? Tamtejszy samorząd jest kolejnym, który zdecydował się na próbę samodzielnego pozyskania środków na niezbędne prace. Miasto liczy na dotację z RPO, która pozwoliłaby na modernizację 1,5 km trasy, i ocenia, że szanse na jej pozyskanie są bardzo duże.
Wydaje się, że drugą po pabianickiej podmiejską linią tramwajową, która ma realne szanse na przetrwanie trwającego od kilku lat kryzysu organizacyjno-technicznego, stała się ta biegnąca do Konstantynowa Łódzkiego. Władze satelickiego miasta podjęły bowiem próbę pozyskania środków niezależnie od wspólnej inicjatywy wszystkich gmin, przez które przebiegają torowiska. Przedsięwzięcie pod nazwą Łódzki Tramwaj Metropolitalny
praktycznie utknęło już dawno w martwym punkcie, bo wiązałoby się z gigantycznymi nakładami finansowymi, które wielokrotnie przewyższałyby możliwości samorządów.
Zakres projektu z pewnością nie wyczerpie potrzebNa razie nie są znane szczegóły planowanej inwestycji, ale władze Konstantynowa oceniają, że szanse na przeprowadzenie najbardziej potrzebnych prac są bardzo duże. Zgłoszony przez lokalny samorząd projekt „Modernizacja torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim” znalazł się bowiem na liście podstawowej projektów rozpoznanych w ramach trybu bezkonkursowego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Miałby on być realizowany w ramach instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT).
– Torowisko w Konstantynowie ma ok. 7 km [długości]. Dofinansowanie pozwoli na modernizację około półtorakilometrowego odcinka, więc projekt nie wyczerpuje potrzeb – przyznaje przy tym Gminne Centrum Informacji Konstantynowa Łódzkiego w lakonicznej odpowiedzi na nasze pytania w tej sprawie. Duża część infrastruktury od granicy miasta do trójkąta manewrowego Konstantynów Park Miejski pozostaje jednak w dobrym stanie technicznym.
Zakres prac obejmie i tory, i trakcję, ale... na którym odcinku?Całkowita wartość przedsięwzięcia to według informacji z wykazu projektów zidentyfikowanych w ramach trybu pozakonkursowego ok. 6,6 mln zł. Wniosek o dofinansowanie miałby zostać złożony w drugim kwartale przyszłego roku. Realizację wstępnie zaplanowano na okres od czwartego kwartału 2019 r. do czwartego kwartału 2020 r. Samorząd liczy, że uda się pozyskać ok. 4,5 mln zł środków unijnych.
– Planowany zakres robót to modernizacja torowiska i trakcji – wskazało jedynie konstantynowskie GCI. Nie znamy więc na razie żadnych konkretów dotyczących przedsięwzięcia – ani w zakresie jego lokalizacji, ani charakteru. Tym niemniej informacja o przygotowaniach do realizacji prac modernizacyjnych wydaje się przełomowa. Należy jednak pamiętać, że problem stanu technicznego infrastruktury tramwajowej dotyczy w przypadku linii konstantynowskiej także – a może w szczególności – odcinka łódzkiego. Niedawno na jego dużej części wprowadzone zostało ograniczenie prędkości do 10 km/godz. Część miasta obsługiwana jest też planowo przez tramwaje jadące dalej, do Lutomierska. Te jednak
od wielu miesięcy nie kursują.