DokVII, lic. wikimedia commonskontrapas w Poznaniu
– W latach 2009-2013 w obrębie obszarów objętych kontraruchem rowerowym doszło do pięciu wypadków z udziałem rowerzystów. Z naszych danych wynika, że w ramach tej liczby tylko jedna kolizja związana była bezpośrednio z kontraruchem rowerowym– tłumaczył w czasie Pierwszego Kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego we Wrocławiu Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. Miasto Gdańsk od 2009 roku regularnie zwiększa liczbę ulic, na których obowiązuje kontraruch rowerowy.
Kontrapasy rowerowe, czyli wydzielone fragmenty jezdni ulicy jednokierunkowej, umożliwiające rowerzystom ruch w przeciwnym kierunku, od dawna wzbudzają kontrowersje. W Polsce pierwsze tego typu rozwiązanie zostało zastosowane w 1993 roku w Poznaniu. Przeciwnicy jazdy rowerów „pod prąd” wskazują na niebezpieczeństwo jakie rowerzyści stwarzają dla ruchu drogowego, jednak doświadczenia z miast, w których zdecydowano się na wprowadzenie kontrapasów rowerowych pokazują, że obawy te są przesadzone. Jednym z takich miast jest Gdańsk, miasto, które od dawna słynie z przyjaznej dla rowerów polityki transportowej.
- W Gdańsku pierwszy kontrapas wprowadziliśmy w 2009 roku, jednak już w lipcu 2010 roku zdecydowaliśmy się na dopuszczenie ruchu rowerowego w kierunku przeciwnym do obowiązującego w znacznej liczbie miejsc – powiedział w czasie kongresu Rozwoju Ruchu Rowerowego Remigiusz Kitliński, zaznaczając, że choć obecnie w Gdańsku obowiązuje jedynie około 4 kontrapasów, to liczba ulic, na których dopuszony jest ruch rowerowy „pod prąd” jest znacznie większa. – Tego rodzaju rozwiązanie stosujemy przede wszystkim na osiedlowych drogach wewnętrznych, na ulicach, w których obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 kilometrów na godzinę, czy w obszarach zabytkowych. Jednak można podać też wiele przykładów, w których kontraruch wprowadzono również w innych przypadkach – mówił w czasie swojego wystąpienia Kitliński.
Z danych przytaczanych przez gdańskiego pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej wynika, że obawy dotyczące bezpieczeństwa na ulicach objętych kontraruchem są nieuzasadnione. Na przestrzeni pięciu lat, od wprowadzenia kontraruchu w obrębie, na którym obowiązuje zanotowano jedynie pięć wypadków z udziałem rowerzystów. – Co ważniejsze, jedynie jeden z owych pięciu wypadków wiązał się bezpośrednio z kontraruchem. Była to zwykła kolizja – zaznaczył Remigiusz Kitliński.
Kongres Rozwoju Rowerowego to pierwsza tego typu impreza w Polsce. Organizatorzy (Wrocławska Inicjatywa Rowerowa, dolnośląski Urząd Marszałkowski oraz Instytut Rozwoju Terytorialnego) zaprosili do udziału przedstawicieli wszystkich podmiotów mających wpływ na rozwój ruchu rowerowego: reprezentantów samorządów wszystkich szczebli, lokalnych polityków, działaczy organizacji pozarządowych, ekspertów i naukowców oraz przedstawicieli biznesu rowerowego. Kongres ma ambicję transferu do regionu i kraju najlepszych praktyk w zakresie prowadzenia efektywnej polityki rozwoju ruchu rowerowego. Jego organizatorzy liczą też na to, że uda się zainicjować międzysektorową współpracę zmierzającą do uzyskania efektu synergii w działaniach na rzecz rozwoju ruchu rowerowego.
Kongres odbywał się w dniach 27-29 marca we Wrocławiu, jednym z patronów medialnych wydarzenia jest portal Transport Publiczny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.