Na pięciu ulicach duńskiej stolicy zostaną zamontowane tablice informujące o korkach rowerowych i proponowanych objazdach. Całość wartą 4,2 mln koron (ok. 630 tys. dol.) będzie współfinansowana z funduszy europejskich.
To nie pierwszy pomysł jak ułatwić rowerzystom poruszanie się po mieście. Niedawno opisywaliśmy
specyficzną sygnalizację opartą na symbolach zwierząt w Utrechcie. Kopenhaski pomysł jest jednak – jak mówią urzędnicy – pierwszym takim na świecie. Infrastrukturę informacyjną którą wykorzystywali do tej pory kierowcy, wykorzystuje się dla rowerzystów.
– Biorąc pod uwagę ilu mamy rowerzystów w Kopenhadze, problem jest poważny – twierdzi Niels Agerholm, specjalista ds. transportu z Uniwersytetu w Aalborgu. Dodał, że takie rozwiązanie jak tablice informacyjne, jest po prostu koniecznością i może być skuteczne, bo dzięki niemu rowerzyści mają podstawy do zmiany decyzji jeśli chodzi o drogę, którą się poruszają.
Pierwsza tablica już działa na ulicy Norrebrogade. Kolejne zostaną zamontowane na ulicach Gyldenlovesgade, Amagerbrogade, Vermlandsgade i Amagerfaelledvej. – Żeby na ulicach było więcej rowerzystów, przestrzeń musi być dla nich dostępna. A niestety rowerzyści w Kopenhadze muszą walczyć o miejsce na drogach rowerowych sami ze sobą – tłumaczy w rozmowie serwisem publicznego radia DR Morten Kabell, szef departamentu technologii i środowiska w stołecznym ratuszu. – Nowe tablice informacyjne pozwolą im na znalezienie najmniej zatłoczonej drogi – dodaje.
Tablica przy Norrebrogade jest zawieszona na wysokości ok. 3,5 m nad ziemią i ma wymiary 70x70 cm. Podobnie jak planowane pozostałe, informuje o sytuacji na trasie w kierunku centrum miasta. Wskazuje sytuację na drodze na wprost, a także przejezdność dwóch skrętów w bok, w ulice Vendersgade oraz Frederiksborggade. Zastosowana technologia pozwala na świetną widoczność w nocy, i w dzień, w pełnym słońcu, kiedy to tablica zwiększa swój kontrast.
Pięć tablic, które w komplecie mają zawisnąć na ulicach tego lata, to program pilotażowy. Jesienią urzędnicy sprawdzą, czy zachowanie rowerzystów istotnie zmienia się pod wpływem informacji wyświetlanych na tablicy.