Zakończenie rozbudowy drugiej linii warszawskiego metra do 2023 r. jest realne – przekonywał podczas konferencji Executive Club „Infrastruktura Polska i Budownictwo” członek zarządu Metra Warszawskiego Dariusz Kostaniak. Jak dodał, obecnie na Targówku wykonawcy wyprzedzają nawet zaplanowane terminy. Statystyki przewozowe pokazują natomiast duży potencjał łączącej brzegi Wisły trasy.
Przedstawiciel jedynej w Polsce miejskiej kolei podziemnej omówił postęp prac przy rozbudowie drugiej linii. – Obecnie w trakcie realizacji jest łącznie 6 stacji na przedłużeniach linii: po 3 na wschodzie (Targówek) i na zachodzie (Wola). Postęp prac jest co najmniej zadowalający: na wschodzie wyprzedzamy harmonogram o kilka miesięcy. Przewidujemy, że do maja 2019 r. prace zostaną zakończone, a w pierwszej połowie roku odcinek wschodni zostanie uruchomiony – powiedział.
Jak dodał, wszystkie projekty zostały skonstruowane w taki sposób, by każdy z nowych odcinków mógł działać niezależnie od drugiego. – Mamy na uwadze doświadczenia z przeszłości, dotyczące zarówno samej inwestycji, jak i procesu odbiorowego. Metro to bardzo skomplikowana inwestycja, także jeśli chodzi o uzyskanie dopuszczeń – uzasadnił mówca.
Inwestycje w kolejne przedłużenia linii są w trakcie przygotowywania. – Ogłosiliśmy przetarg na kolejny, również liczący trzy stacje odcinek na Woli, a także na ostatnie 3 stacje na Targówku. W trakcie przygotowania jest jeszcze przetarg na 2 ostatnie stacje na Woli. Oczekujemy na decyzję lokalizacyjną – poinformował członek zarządu. Jak dodał, jeśli spółka otrzyma niezbędne dokumenty odpowiednio wcześnie, ogłosi przetarg do końca lutego. Ich wybudowanie zakończy proces budowy drugiej linii metra.
Planowany termin ukończenia 3 ostatnich stacji na Targówku i 2 na Woli to połowa 2022 r. Stacja postojowa Mory i trzy ostatnie stacje na Chrzanowie mają być gotowe w roku 2023. – Musimy zmieścić się w tym terminie ze względu na dofinansowanie z funduszy unijnych. Na razie tak zwane projekty 3+2 mają podpisane umowy i zagwarantowane dofinansowanie. Trwają rozmowy na temat dofinansowania dla ostatniego odcinka wraz ze STP Mory i stacjami na Chrzanowie – uzupełnił Kostaniak.
Perspektywy przewozowe dla drugiej linii metra są bardzo optymistyczne. – Już obecnie, na centralnym odcinku o długości 6 km, liczącym 7 stacji, przewozimy 150 tysięcy ludzi dziennie. Przekroczyliśmy więc znacznie prognozy, które zakładały 100 tys. pasażerów dziennie do końca 2018 r. – przypomniał przedstawiciel Metra.