Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Krajowa Polityka Miejska: Priorytetem jest transpot zbiorowy, a nie indywidualny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-04-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Krajowa Polityka Miejska: Priorytetem jest transpot zbiorowy, a nie indywidualny
fot. WU
„Zasadniczym priorytetem muszą być starania na rzecz zmiany zachowań komunikacyjnych, a zwłaszcza odwrócenia trendu polegającego na wzrastającym uzależnieniu od codziennego wykorzystywania samochodu osobowego przy przemieszczaniu się w obszarze miejskim” – czytamy we wstępnej wersji Krajowej Polityki Miejskiej, czyli dokumentu, który ma być przewodnikiem i zbiorem dobrych praktyk, wskazującym w jaki sposób obszary miejskie powinny się rozwijać.

Krajowa Polityka Miejska (KPM) to dokument, na który od miesięcy czekają m.in. społeczni aktywiści. To on ma bowiem akcentować zasady, zgodnie z którymi polskie miasta powinny się rozwijać w różnych obszarach, w tym również o obszarze transportowym.

Polska samochodem stoi

Dziś mamy sytuację, w której przeciętny poziom zmotoryzowania (liczba samochodów na tysiąc mieszkańców) przekroczył w Polsce średnią dla Unii Europejskiej. Przekłada się to na wzrost ruchu ulicznego, którego bezpośrednimi efektami są m.in. zatłoczenie ulic, w tym blokowanie tras komunikacji miejskiej oraz kłopoty z dostępnością miejsc parkingowych. Ponadto samochód oznacza wzrost zanieczyszczenia powietrza, hałas oraz pogorszenie jakości życia mieszkańców.

Jak pokazują przykłady z Europy Zachodniej, przy odpowiednio prowadzonych kompleksowych i zintegrowanych działaniach negatywne skutki niekontrolowanego rozwoju transportu indywidualnego w mieście można odwrócić. Potrzeba jednak koordynacji poczynań w odniesieniu do wszystkich dziedzin oddziałujących na zmiany stylu życia mieszkańców.

Polityka transportowa formułowana na poziomie miasta powinna jednoznacznie wskazywać osiągnięcie zrównoważonej mobilności jako jej podstawowy cel – twierdzą przedstawiciele resortu. Dodatkowo polityka taka powinna być spójna z celami Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku z perspektywą do 2030 roku.

Tylko uzasadnione inwestycje drogowe, uspokajanie ruchu


Według autorów KPM, inwestycje drogowe powinny być realizowane przez władze samorządowe w niezbędnym zakresie. „Oznacza to w pierwszej kolejności wykonanie tych zadań, które pozwolą na dokończenie (budowę) podstawowego układu transportowego miasta” – czytamy w dokumencie. Dlatego samorządowcy powinni dokonać realistycznego przeglądu wszystkich zamierzeń drogowych planowanych na ich terenie i poddać je ocenie.

Chodzi również o dążenie do zmiany zachowań komunikacyjnych przez zmianę myślenia o sposobie kształtowania przestrzeni ulic, zwłaszcza w obszarach śródmiejskich. „Władze miast zdecydowanie powinny postawić na nowe podejście w tym zakresie i rozwiązania zakładające uspokojenie ruchu samochodowego (…), preferujące ruch rowerowy i zachęcający do poruszania się pieszo” - czytamy w KPM.

Priorytet: transport publiczny oraz ITS

Priorytetem objęte powinny być inwestycje w system transportu publicznego. Natomiast w przypadku dużych miast ważne jest przeanalizowanie potrzeb i możliwości w zakresie wykorzystania do obsługi ich obszarów infrastruktury kolejowej.

Ponadto w KPM duży nacisk kładzie się na szeroką integrację systemów komunikacyjnych w postaci organizacji multimodalnych węzłów przesiadkowych, zapewnienia łatwego dostępu do przystanków, integracji taryfowej i rozkładowej. Równocześnie powinno się podejmować działania na rzecz zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu publicznego poprzez jego powiązanie z głównymi przestrzeniami publicznymi i usługami w mieście.

Istotnym elementem jest również tworzenie i rozbudowa inteligentnych systemów transportowych (ITS). Systemy takie powinny być elastyczne, otwarte na nowe rozwiązania i spójne.

„Wprowadzanie rozwiązań promujących komunikację zbiorową powinno być wspierane poprzez działania prowadzące do postrzegania roweru jako samodzielnego środka transportu, co ma być realizowane przez tworzenie całościowej infrastruktury rowerowej” – podkreślają autorzy KPM. Chodzi o budowę m.in. wydzielonych dróg rowerowych, miejsc oraz urządzeń do parkowania rowerów. Równolegle rozwijane i integrowane z innymi gałęziami transportu powinny być systemy roweru publicznego, a w dalszym etapie również samochodu publicznego.

Krajowa Polityka Miejska będzie pierwszy takim dokumentem w Polsce, który tworzony jest na poziomie administracji centralnej i proponuje kompleksową strategię rozwoju miast. Strategia ma obejmować lata do 2020 roku i znacząco wpłynąć na poprawę życia mieszkańców polskich miast. Jesienią strategia ma zostać zaakceptowana przez rząd.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5