Wbrew zapowiedziom miejskich urzędników 6 czerwca nie dojdzie do podpisania umowy na 36 nowych tramwajów. MPK Kraków wciąż nie ma potwierdzenia o wpisaniu projektu na podstawową listę do dofinansowania unijnego. Jeśli środki – zgodnie z deklaracjami urzędników i polityków – zostaną zabezpieczone, umowa może zostać podpisana dopiero w kolejnych tygodniach po spełnieniu szeregu formalności.
Kwestia zakupu 36 nowych tramwajów rozpala w Krakowie sporo emocji. Przetarg, w mieście zdominowanym przez Bombardiera, wygrała po raz pierwszy polska Pesa. Wyniki ogłoszono jeszcze w grudniu 2013 r., ale do tej pory umowa nie została podpisana. Na przeszkodzie stoi brak gwarancji dofinansowania zewnętrznego –projekt znajdował się jedynie na liście rezerwowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).
Na początku tygodnia prezydent miasta Jacek Majchrowski ogłosił, po rozmowie z minister infrastruktury i rozwoju Elżbietą Bieńkowską, że projekt ma zagwarantowane dofinansowanie unijne. Umowa z Pesą miała zostać podpisana 6 czerwca br. Krakowski przewoźnik wydał jednak oświadczenie, w którym zdementował te informacje. Jak czytamy w oświadczeniu, „jeżeli 6 czerwca projekt zakupu 36 tramwajów zostanie wpisany na listę podstawową to nie oznacza, że tego samego dnia zostanie podpisana jakakolwiek umowa”.
Skąd to dementi? – Nie mamy oficjalnego potwierdzenia, że projekt wpisano na listę podstawową. Oczywiście mamy nadzieję, że tak się stanie, ale nie oznacza to, że od razu podpiszemy umowę – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK Kraków. Projekt musi zostać oceniony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak informuje przewoźnik, dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie mogła zostać podpisana umowa z producentem.
Jak zapewnia MPK Kraków, opóźnienie w podpisaniu umowy nie zmienia nic w kwestii terminu dostaw. – Z naszej perspektywy przesunięcie o kolejne kilka tygodni nie ma znaczenia. Nadal zakładamy, że termin dostaw tramwajów to wrzesień 2015 r. – mówi Gancarczyk. Pesa przedłużyła na razie ważność swojej oferty do końca czerwca.
Tramwaje o nazwie „Krakowiak” będą bazować na rodzinie Twistów, choć producent, aby sprostać wymaganiom, musiał wykazać się innowacyjnością. Jak wynika z warunków przetargu, pojazdy będą miały po cztery człony i pięć wózków. Tramwaje mają liczyć od 39 do 43 m. Szczegóły są na razie, zgodnie z wolą zamawiającego, objęte tajemnicą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.