MPK Kraków rozpisało przetarg na 60 standardowych (12-metrowych), niskopodłogowych autobusów miejskich. Na oferty czeka do 14 grudnia. To jedno z największych zamówień autobusowych w tym roku.
Jeśli chodzi o autobusy, to w tym roku stolica Małopolski zmagała się przede wszystkim z przetargiem na autobusy elektryczne. Początkowo miało ich być pięć, skończyło się na czterech solarisach. Ale to nie koniec autobusowych zakupów, tym razem z większym rozmachem. W ogłoszonym pod koniec zeszłego tygodnia przetargu miejscy urzędnicy chcą wydać 57 mln zł.
Póki co nie opublikowano specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ale z ogłoszenia o przetargu można wnioskować, że krakowski ratusz liczy na oferty ekologiczne. Zamawiane pojazdy nazywa „niskoemisyjnymi”. Na ekologię zwraca też uwagę opisując ogólnie kryteria oceny ofert. Cena będzie decydująca w 70 proc. Na resztę punktacji wpływ będą miały: ocena parametru szerokości autobusu, ocena sposobu osiągnięcia standardu emisji spalin, ocena możliwości odzysku energii hamowania, ocena rodzaju zawieszenia przedniego, ocena palności materiałów konstrukcyjnych użytych w autobusie, ocena szyby przedniej, ocena ilości miejsc pasażerskich siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi, ocena wysokości poziomu podłogi drzwi wejściowych od poziomu jezdni, oraz ocena spełnienia dodatkowych wymagań dotyczących ochrony osób przebywających w kabinie autobusu lub wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich. To wszystko nie dziwi, bo krakowscy urzędnicy lubią rozbudowywać kryteria oceny ofert.
Od oferentów oczekuje się wpłacenia wadium w wysokości miliona złotych, posiadania zabezpieczenia finansowego w wysokości minimum 30 mln zł, a także doświadczenia w postaci przeprowadzenia w ciągu ostatnich trzech lat dostaw minimum 40 autobusów, które emitowały spaliny co najmniej w zgodzie z normą Euro 6.
Po podpisaniu umowy zwycięzca przetargu będzie miał 30 tygodni na zrealizowanie umowy. MPK zastrzega sobie możliwość odstąpienia od zamówienia, jeśli nie uzyska dla projektu, w ramach którego realizowane są zakupy, dofinansowania unijnego.
To prawdopodobnie dopiero wstęp do dużych zakupów w najbliższych latach. Niedawno
w rozmowie z naszym serwisem prezes MPK Kraków Rafał Świerczyński zapowiadał, że do 2020 r. MPK kupi 100 nowych tramwajów, a także ok. 60 autobusów elektrycznych do obsługi centrum miasta.