W poniedziałek 31 sierpnia po nowej estakadzie łączącej ulicę Lipską i Wielicką w Krakowie, pojechały pierwsze regularne linie tramwajowe. Estakada przebiega nad peronami dworca Kraków Płaszów, co zintegrowało transport kolejowy i tramwajowy.
Budowa odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pomiędzy ulicami Wielicką i Lipską umożliwiła utworzenie praktycznie w pełni wydzielonego szlaku KST łączącego Kurdwanów, Mały Płaszów, Rondo Grzegórzeckie, Rondo Mogilskie, Dworzec Główny Tunel, Politechnikę, Dworzec Towarowy z pętlą Krowodrza Górka. Budowa estakady rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku i trzeba przyznać, że jej funkcjonalność i prezencja robią wrażenie.
Estakada, poza linią tramwajową, posiada ciąg pieszo-rowerowy umożliwiający sprawne przedostanie się m.in. przez obszary kolejowe, które w tej części miasta były sporym utrudnieniem w poruszaniu się pomiędzy obrębem Małego Płaszowa a ul. Wielicką. Nowa linia tramwajowa ma długość 2,19 km. Wybudowano trzy perony przesiadkowe dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Powstały cztery nowe miejsca z sygnalizacją świetlną. Łączna długość kanalizacji opadowej wyniosła 1250 m a nowej kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej 2626 m. Przy okazji budowy estakady utworzono 672 m linii wodociągowej i 886,9 m nowej sieci c.o.
Estakada została połączona z peronami stacji Kraków Płaszów (schodami oraz windami). W przyszłości warto rozważyć montaż wyświetlaczy odjazdy/przyjazdy w pobliżu przystanku Kraków Płaszów Estakada. Dużym udogodnieniem byłby montaż biletomatów na peronach płaszowskiego dworca, dzięki czemu pasażer kolei, który dotrze tam tramwajem, mógłby tuż po zejściu z estakady zakupić bilet bez zbędnego udawania się do dworca kolejowego.
Wykonawcą praz była firma MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE S.A. Inwestycja została zrealizowana z wykorzystaniem środków unijnych. Na projekt wart ponad 164 mln zł miasto otrzymało dofinansowanie w wysokości prawie 68 mln zł a dodatkowo uzyskano już VAT w wysokości ponad 17 mln zł. Fundusze z UE stanowią 59% kosztów kwalifikowanych projektu. Pozostałe 41% kosztów kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane w projekcie finansowane są z budżetu miasta Krakowa.
O otwarciu estakady przeczytasz tutaj.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.