Firma Nextbike zaskarżyła decyzję władz Krakowa odnośnie wyboru BikeU jako nowego operatora KMK Bike. Oznacza to, że miasto nie może na razie podpisać umowy z koncesjonariuszem, przez co start roweru publicznego w stolicy małopolskiego ulegnie opóźnieniu.
Pod koniec kwietnia br. krakowski magistrat wyłonił koncesjonariusza, który przez najbliższych 8 lat będzie opiekował się siecią publicznych wypożyczalni jednośladów KMK Bike. Nowym operatorem miała zostać warszawska firma BikeU, zarządzająca również systemami w Bielsku – Białej (Bbike) i Bydgoszczy (Bydgoski Rower Aglomeracyjny) oraz dostawca sprzętu i oprogramowania w Szczecinie. Przez cały rok 2016 system pozostawał nieczynny - umowa z poprzednim operatorem wygasła z końcem minionego roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że mieszkańcy Krakowa na miejskie rowery jeszcze trochę poczekają. Wszystko z powodu skargi, jaką złożyła w sądzie administracyjnym wrocławska firma Nextbike.
Za mało rowerów, za niska cena
Nextbike wskazuje kilka powodów, dla których zdecydowała się na złożenie skargi. Pierwszy z nich dotyczy niespełnienia warunku brzegowego, zgodnie z którym minimalna ilość rowerów w szóstym miesiącu trwania umowy powinna wynosić 300. BikeU jako jedyny oferent złożył propozycję sprzeczną z wytycznymi miasta, deklarując dostarczenie wymaganej liczby jednośladów dopiero w siódmym miesiącu od złożenia niezbędnych podpisów [z protokołu komisji negocjacyjnej, która badała oferty złożone w tym postępowaniu wynika jednak, że BikeU zaproponował 300 rowerów od szóstego miesiąca po podpisaniu umowy - red.] .
Kolejny zarzut związany jest z niską ceną. Zdaniem Nextbike, BikeU chce sprzedać usługę zdecydowanie poniżej kosztów. Skarżący podkreślił fakt, że trzy pozostałe oferty przewidywały znacznie wyższą płatność od miasta, zastrzegając sobie dodatkowo znaczny procent przychodów z wypożyczeń i reklam.
Trzeci powód złożenia skargi to przyjęcie odmiennego od wymaganego przez miasto modelu rozliczeń. Podmiot realizujący koncesję ma czerpać wynagrodzenie z dwóch źródeł: przychodów z samego systemu (pieniądze z wypożyczeń, zarobione na reklamach itp.) oraz wynagrodzenia od Urzędu Miejskiego. Wszyscy oferenci, oprócz BikeU, przyjęli wymagany model. Jedynie firma z Warszawy nie zastosowała się do wymagań krakowskiego magistratu, toteż jej oferta powinna zostać zdyskwalifikowana.
Rowery tymczasowe?
Sąd administracyjny ma 30 dni na rozpatrzenie skargi, jednak miasto chce wnioskować o zgodę na sfinalizowanie umowy przed zakończeniem sprawy.
- Patrząc na ciężar gatunkowy zarzutów podniesionych w stosunku do oferty BikeU niezmiernie dziwi nas fakt, że miasto chce uzyskać pozwolenie sądu na wcześniejsze zawarcie umowy. Urzędnicy powinni dążyć przede wszystkim do wyboru oferenta gwarantującego pomyślną realizację projektu – komentuje Michał Dąbrowski, rzecznik firmy Nextbike. - Najważniejszym celem jest dostarczenie systemu sprawnego i o odpowiedniej jakości, służącego społeczeństwu. W świetle uchybień w ofercie BikeU to właśnie niepodpisywanie umowy ten cel na dzień dzisiejszy zabezpiecza.
Nextbike nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wniesienie skargi uniemożliwia zastosowanie rozwiązań tymczasowych, np. chwilowe uruchomienie rowerów z poprzednich lat. Zdaniem przedstawicieli firmy, wprowadzenie takiego rozwiązania jest odrębnym od koncesji projektem i postępowaniem, którego żaden przepis nie blokuje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.