Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie bada czasy przejazdu tramwajów i autobusów. Pomysł spodobał się w tamtejszemu MPK, który wcześniej robił podobne badania inną metodą. Efektem ma być zadowolony pasażer, któremu tramwaj czy autobus ani nie ucieknie, ani nie przyjedzie zbyt wcześnie.
– Jak to wygląda technicznie? Jest człowiek, który przez cały dzień siedzi w tramwaju i rejestruje podstawowe informacje, czas przyjazdu na przystanek, otwarcia drzwi, odjazdu, itp. – tłumaczy zastępca dyrektora ZIKiT w Krakowie Grzegorz Sapoń. – Można mierzyć to też urządzeniami w pojazdach, ale wiązałoby się to z dodatkowymi przeróbkami, potrzebą montażu pewnych rzeczy. Metoda jest skuteczna – dodaje.
Badania mają na celu poprawę funkcjonowania transportu publicznego w Krakowie, gdzie nie tylko zdarza się, że autobusy i tramwaje się spóźniają, ale bywa, że wyprzedzają rozkład jazdy. Kierowcy jadą wolniej, albo czekają na przystanku z odjazdem, choć mogliby jeździć szybciej.
Punktualność autobusów i tramwajów w Krakowie tamtejszy operator, czyli MPK bada bardzo często. Ale metoda ZIKiT, powstała we współpracy z Politechniką Krakowską, nieco się różni. MPK po prostu mierzy czas przejazdu między przystankami. ZIKiT mierzy również czas na całej długości trasy, przy czym eksperymentalnie pozwala ignorować pojazdom rozkład jazdy tak, by wpływ na długość przejazdu miały wyłącznie warunki na trasie.
– Początkowo chcieliśmy badać tylko dwie linie [tramwajową 14 i autobus 179 – red.], ale w MPK pomysł się spodobał i włączą do tego kilka innych linii – mówi Sapoń i wyjaśnia, że pomiary trwają cały dzień, więc do analizy trafią dane zarówno z godzin szczytu, jak i pory, gdy ruch drogowy w Krakowie jest luźniejszy.
Jak długo będzie można spotkać w krakowskim tramwaju lub autobusie badacza ze stoperem? Jeszcze mniej więcej dwa tygodnie. – Chcemy mieć dane z trzech weekendów i trzech dni powszednich. Mierzenie zaczęliśmy 19 października – tłumaczy Sapoń. Przyznaje, że rozkłady jazdy czasem są zmieniane, po informacjach od pasażerów. Wtedy MPK sprawdza czy rzeczywiście autobus rozmija się z planem i wprowadza poprawki. W czasie obecnych testów ZIKiT nie przepytuje pasażerów o ich wrażenia, ale w przyszłym roku planowane są większe badania z uwzględnieniem tego co myślą krakowianie.
Na razie nie wiadomo, kiedy wnioski z badań terenowych w autobusach i tramwajach przekształcą się w zmiany w rozkładach jazdy. – Trudno mi wskazać konkretny termin. Dopiero zaczęliśmy. Zobaczymy co z tego wyniknie – mówi Sapoń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.