W MPK Kraków otwarto dziś jedyną złożoną ofertę na dostawę 20 autobusów elektrycznych wraz z ładowarkami. Oferta przekracza sumę, którą przewoźnik planował wydać na ten zakup.
W przetargu MPK Kraków zażyczyło sobie 17 pojazdów standardowych i 3 przegubowych. Według informacji
Platformy Komunikacyjnej Krakowa Solaris za swoje autobusy w wersji Urbino 12 Electric chciałby dostać 34 843 198 zł a za trzy przegubowce Urbino 18 Electric 7 948 201 zł netto. Krakowski przewoźnik na pojazdy przeznaczył odpowiednio 30,6 mln zł oraz 7,5 mln zł netto.
Przedmiotem zamówienia są pojazdy niskopodłogowe, ładowane metodą plug–in, oraz ładowarki. Kraków ma już doświadczenie w zakupie autobusów elektrycznych, bo pod koniec zeszłego roku rozstrzygnął przetargi na w sumie pięć takich pojazdów, wcześniej poprzedzone długotrwałymi testami.
Sam Solaris zresztą też ostatnio sporo dostarcza do Krakowa. Od początku roku realizuje już umowy na 60 dwunastometrowych autobusów o standardowym napędzie i 12 autobusów hybrydowych przegubowych.
Przetarg został ogłoszony w marcu, ale nieco się przeciągnął głownie
z powodu zaskarżenia jego warunków do Krajowej Izby Odwoławczej przez BYD. Chiński producent wskazał kilka nieprawidłowości w organizacji przetargu przede wszystkim brak podzielenia zamówienia na części, zbyt restrykcyjny opis przedmiotu zamówienia, a także niewłaściwe jego zdaniem wymogi dotyczące doświadczenia i jakości pojazdów. KIO w części zgodziła się z zarzutami, przez co warunki przetargu trzeba było zmodyfikować, m.in. podzielić go na części. Ostatecznie BYD jednak w żadnej z nich nie złożył oferty.
Teraz w MPK muszą zdecydować, czy wydadzą na autobusy nieco więcej niż planowali. Jeśli tak to Solaris będzie miał 9 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostarczenie pojazdów pod Wawel.