– Otwieramy jedną z kolejnych inwestycji związanych z Krakowskim Szybkim Tramwajem. To inwestycja, która skraca połączenie pomiędzy dwoma fragmentami Krakowa, które do tej pory nie były dobrze połączone – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
O 12 w niedzielę 30 sierpnia 2015 roku prezydent Krakowa Jacek Majchrowski uroczyście oddał do użytku najdłuższą w Polsce (i prawdopodobnie w tej części Europy) estakadę tramwajową, która przebiega nad peronami dworca kolejowego Kraków Płaszów, łącząc ulicę Wielicką i Lipską. Realizacja projektu rozpoczęła się we wrześniu 2013 roku, obejmował on budowę nowego odcinka KST, który biegnie od skrzyżowania ulicy Saskiej, Lipskiej i Kuklińskiego do ulicy Wielickiej. Estakada została zaprojektowana w integracji z obszarem PKP znajdującym się pod nową linią tramwajową.
– Inwestycja ma charakter specyficzny. To dwa kilometry 190 metrów trasy tramwajowej i rowerowej oraz miejsca, gdzie mogą przejechać wszystkie specjalne samochody, plus ciąg dla pieszych. Na całej trasie znajdują się trzy przystanki tramwajowe, można się dostać na estakadę nie tylko schodami, ale również windą. Estakadą będą kursować nowe modele tramwajów Krakowiaki, w których znajduje się specjalne miejsce dla rowerzystów. Dziękuję wykonawcom i wszystkim, którzy przysłużyli się do solidnego i terminowego wykonania inwestycji – powiedział Jacek Majchrowski.
Trasą biegnącą m.in. nową estakadą będą kursować tramwaje linii nr 9, 11 i 50. – W ten sposób zostanie zapewnione połączenie pomiędzy Ruczajem a Płaszowem. Dodatkowo, najważniejsze obiekty dzielnicy XIII Podgórze, takie jak Rynek Podgórski, siedziba UMK na ul. Wielickiej, dworzec kolejowy Kraków Płaszów (stacja przez którą przebiega linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – [od 15 września] Kraków Airport) i osiedla w Płaszowie, zostaną połączone jedną linią tramwajową. Linia nr 11 będzie kursować co 20 minut przez wszystkie dni tygodnia – informuje MPK w Krakowie.
W trakcie inauguracji nowej estakady odbyła się manifestacja mieszkańców osiedla Kabel przylegającego do obszaru inwestycji, które jest notorycznie zalewane w trakcie intensywnych opadów. Ich zdaniem to problem wynikły w drodze realizacji inwestycji, jednak krakowski ZIKIT uspokaja. – Realizowana inwestycja jest w pełni neutralna dla odwodnienia przyległych terenów. Deszcz jest zbierany i odprowadzany do zbiornika mieszczącego nawet 200 metrów sześciennych wody, na wypadem niewydolności kanalizacji. W obszarze objętym inwestycją pojawiły się nowe odcinki kanalizacji opadowej – uspokaja ZIKIT.
Inwestycja kosztowała ponad 164 mln zł przy dofinansowaniu ponad 67 mln zł i odzyskanym podatku VAT wynoszącym ponad 17 mln zł (środki z VAT powróciły do budżetu miasta). Na nową trasę tramwajową wyjechał pierwszy z 36 nowych tramwajów „Krakowiak” bydgoskiej Pesy. Fotorelacja z prezentacji „Krakowiaka” już jutro na portalu „Rynek-Kolejowy.pl” oraz „Transport-Publiczny.pl”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.