Kraków otrzymał już wstępną analizę dotyczącą kierunku rozwoju komunikacji miejskiej. Rekomendowany wariant zawiera budowę jednej linii lekkiego metra oraz dwóch linii metrobusu (BRT). Tunel w pierwszym etapie miałby zostać wykorzystany przez tramwaj.
Biuro Inżynierii Transportu z Poznania przygotowało dla Krakowa studium rozwoju komunikacji miejskiej. Rekomendowany został wariant „Metro MetroBus”, który zakłada powstanie jednej linii metra na trasie wschód-zachód o długości 15,3 km, budowę dwóch linii metrobusu o długości 20,4 km oraz rozbudowę systemu szybkiego tramwaju poprzez modernizację torowisk i priorytety w sygnalizacji. Miałoby powstać 22,5 km nowego torowiska tramwajowego, a do modernizacji przewidziano 46 km torowisk. Zakłada się też rozwój szybkiej kolei aglomeracyjnej. Koszt operacyjny tego wariantu na lata 2020-2049 szacowany jest na 8,7 mld zł.
W pierwszym etapie zakłada się, że tunel, który powstałby pod Starym Miastem, byłby wykorzystywany do ruchu tramwajowego z możliwością wykorzystania w przyszłości przez metro. Dzięki temu obiekt mógłby służyć w pełni mieszkańcom Krakowa bez względu na dalsze etapy rozbudowy sieci komunikacyjnej i realizację metra. Dalej, wzdłuż al. Jana Pawła II, przyszłe metro byłoby poprowadzone po powierzchni.
Ważnym elementem projektu jest sieć metrobusu (BRT). Przyjęty wariant zakłada wykorzystanie istniejących i wytyczenie nowych, wydzielonych pasów autobusowych, dostosowanie torowisk tramwajowych do prowadzenia ruchu pojazdów oraz priorytety na skrzyżowaniach. Średnia prędkość metrobusu miałaby wynosić 26-27 km/h.
Autorzy analizy podkreślają, że prognozy popytu wskazują na nieefektywność budowy klasycznego metra, stąd propozycja tańszego i ograniczonego rozwiązania w postaci lekkiego metra. Jak zauważają władze miasta, przyjęty wariant zakłada budowę metra, spełnia więc wolę mieszkańców wyrażoną w referendum. Ponadto jest najtańszy spośród rozważanych wariantów metra (do trzech linii). Poza tym pozwala na etapowanie inwestycji.
Miasto skłania się też do realizacji dodatkowego wariantu rozbudowy szybkiego tramwaju. Obejmuje on 47,7 km nowych tras i modernizację 53,4 km istniejących torowisk. W połowie lutego zespół doradców prezydenta Krakowa przyjmie ostateczną wersję analizy. W lutym zostanie ona też przedstawiona Radzie Miasta. Dla przyjętego wariantu zostanie zlecone opracowanie studium wykonalności z uszczegółowieniem przebiegu.
Mapy przebiegu można ściągnąć
TUTAJ.
mat. UM Kraków