W Krakowie ruszył wyczekiwany przetarg na opracowanie studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Dokument ma dać odpowiedź na pytanie, jaka forma bezkolizyjnego transportu będzie dla Krakowa najlepsza. Studium ma być gotowe przed końcem 2019 r.
Miasto Kraków rozpisało przetarg na studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego. Dokument ma na celu uszczegółowienie sformułowanych w dokumentach planistycznych kierunków rozwoju, tj. rozwoju infrastruktury szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego, jego technologii, parametrów techniczno-funkcjonalnych i wynikających stąd niezbędnych nakładów finansowych na jego realizację i późniejszą eksploatację.
Rozwiązanie, którego oczekuje Kraków, powinno zapewniać wysoką zdolność przewozową w rejonie występowania wąskich gardeł na sieci tramwajowej. W szczególności zamawiający wymaga, aby opracowanie dało odpowiedź na pytanie jaka forma bezkolizyjnego transportu szynowego (przy współdziałaniu z innymi systemami transportu) zapewni uzyskanie oczekiwanych celów w zakresie jakości i standardów obsługi komunikacyjnej miasta i aglomeracji, zwłaszcza komunikacją zbiorową. Najistotniejsze cele szczegółowe to zwiększenie udziału transportu zbiorowego w podróżach, zwiększenie zdolności przewozowej komunikacji zbiorowej, skrócenie czasu podróży komunikacją zbiorową, podniesienie komfortu podróżowania środkami transportu zbiorowego, wykształcenie wygodnych i wydajnych, zintegrowanych węzłów przesiadkowych.
Kilka wariantów
Analizy ruchu zostaną wykonane dla kilku wariantów. Pierwszy to przebieg zgodny z przebiegiem I linii metra, przedstawionym w opracowaniu „Wstępna analiza możliwości budowy I linii metra w Krakowie na kierunku wschód – zachód” (wariant A). Kolejny wariant to przebieg I linii metra wg wariantu IV.3 MetroMetrobus w opracowaniu „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”. Kolejna propozycja to przebieg na osi wschód-zachód wzdłuż pasa startowego lotniska Kraków – Rakowice –
Czyżyny. Kolejna opcja to przebieg na osi wschód-zachód wzdłuż Alei Pokoju (tunel przynajmniej na odcinku od Ronda Grzegórzeckiego do kampusu Akademii Górniczo-Hutniczej). Wykonawca powinien też przedstawić przynajmniej trzy przebiegi autorskie na kierunku wschód-zachód, które powinny zapewniać bezpośrednie, dogodne połączenie z dworcem kolejowym Kraków Główny.
Dla każdego z wariantów wykonawca będzie musiał wyznaczyć liczbę osób mieszkających, pracujących i uczących się w odległościach dojścia pieszego do 300 m, 500 m, 800 m, liczonych po sieci drogowej od planowanych stacji. Ponadto wykonawca przeprowadzi szczegółową analizę dojść pieszych do stacji, która powinna uwzględniać istniejące przeszkody terenowe i powinna być podstawą do wyznaczenia dokładnych lokalizacji stacji.
Zamawiający oczekuje uwzględnienia co najmniej dwóch różnych opcji – etapowania budowy z połączeniem odcinka centralnego z istniejącą siecią tramwajową oraz funkcjonowania odcinka centralnego niezależnie od systemu tramwajowego. Autorzy mają też przeanalizować kwestie finansowe, ekonomiczne i środowiskowe, a następnie – na tej podstawie – zarekomendować wariant realizacji inwestycji.
Studium w 2019 r.W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich 15 lat zrealizowały co najmniej jedno studium wykonalności dla linii metra lub innego podsystemu transportu szynowego, który na długości minimum 2 km przebiega w tunelu, o wartości inwestycji minimum 1,5 mld PLN brutto oraz jedną koncepcję techniczną lub koncepcję architektoniczną, lub projekt budowlany dla linii metra lub innego podsystemu transportu szynowego, który na długości minimum 2 km przebiega w tunelu, o wartości inwestycji minimum 1,5 mld zł brutto, przy czym wartość każdego z wyżej wymienionych opracowań powinna wynosić minimum 1 mln zł brutto.
Termin składania ofert mija 8 maja. O wyborze zadecydują cena (60%), a także metoda wykonania części koncepcyjnej (4%), dodatkowe doświadczenia osób skierowanych do realizacji zamówienia - koordynator (18%), analityk ruchu (6%), specjalista w zakresie projektowania obiektów mostowych (6%), specjalista z zakresu geotechniki (6%).
Zamówienie szacowane jest na 12,2 mln zł netto. Umowa ma zostać zrealizowana w ciągu 68 tygodni od jej podpisania, jednak nie później niż do 16 grudnia 2019 r.