Władze Pabianic zapewniają, że przygotowywany wniosek o dofinansowanie remontu linii tramwajowej uda się złożyć w terminie. Wójt Ksawerowa wskazuje jednak na niepewną przyszłość połączenia i apeluje o pomoc do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Region nie zamierza jednak wspierać przedsięwzięcia poza konkursem RPO.
Podczas
wtorkowych konsutacji społecznych dotyczących komunikacji na obszarze powiatu pabianickiego sporo miejsca poświęcono dalszemu funkcjonowaniu linii tramwajowej łączącej Łódź z Pabianicami przez Ksawerów. Jej przyszłość nie jest jasna, bo stan infrastruktury jest obecnie bardzo zły. Lokalne samorządy
chcą wnioskować o dofinansowanie dużego remontu trasy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, ale powodzenie projektu w konkursie nie jest pewne.
Tymczasem rola tramwaju jest dziś bardzo duża. – Z tego połączenia korzysta dziennie ok. 9 tys. pasażerów – mówił Adam Topolski, wójt gminy Ksawerów (to wynik dwukrotnie lepszy niż jeszcze kilka lat temu). – Dla nas najważniejszym celem jest więc w tej chwili utrzymanie tramwaju przy życiu. A już w tej chwili np. linia napowietrzna nie nadaje się do dalszego użytku i na gwałt szukamy ponad 200 tys. zł na bieżącą naprawę – wskazywał. Zgodnie z założeniami przygotowywanego wniosku niezbędny kompleksowy remont kosztowałby 120 mln zł.
Remont to olbrzymie obciążenie dla budżetów gminZdaniem Adama Topolskiego zastąpienie tramwaju autobusem, co może okazać się nieuniknione w przypadku niepowodzenia w konkursie RPO, będzie wiązało się z bardzo dużymi problemami. Tramwaje są bowiem zdecydowanie pojemniejsze, oparcie transportu na komunikacji drogowej wymusiłoby zatem znaczne zwiększenie liczby brygad. Zwrócił się też do przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego o pomoc finansową w przeprowadzeniu niezbędnych prac. – Dla gminy takiej jak nasza wydać 25 mln zł na pierwszy po ok. 60 latach duży remont to olbrzymie obciążenie – dodał (tyle pochłonęłaby inwestycja na samym tylko obszarze Ksawerowa).
Podnoszony od kilku lat przez różne podmiejskie gminy postulat został jednak ponownie odrzucony. – Nie leży on bowiem w kompetencjach urzędu marszałkowskiego – stwierdziła Alina Giedryś, doradca marszałka województwa łódzkiego. Tymczasem podmiejska komunikacja tramwajowa łączy w aglomeracji łódzkiej różne powiaty, co zdaniem przedstawicieli niektórych gmin uprawniałoby UMWŁ do jej współfinansowania (
podobne stanowisko wyrażały m.in. władze Lutomerska).
Prace nad wnioskiem RPO idą zgodnie z planem – Termin złożenia wniosku o dotację z RPO mija 4 maja – przypomniał Andrzej Różański, naczelnik Wydziału Infrastruktury Technicznej i Komunikacji Urzędu Miejskiego w Pabianicach. Przekonywał, że prace przy jego przygotowywaniu idą sprawnie. – Mamy już w tej chwili złożony wniosek [o decyzję środowiskową] do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, przygotowywane jest studium wykonalności projektu. Myślę, że wspólnie z Ksawerowem w terminie złożymy dokumenty – zapowiadał.