Trwa przetarg na remont sieci trakcyjnej na obszarze gminy Ksawerów. Prace mają pozwolić na wznowienie kursów tramwajowej linii 41 z Łodzi do Pabianic. Przerwa w ruchu będzie jednak trwać prawdopodobnie jeszcze około trzy miesiące.
Od niespełna dwóch miesięcy
nieczynna pozostaje linia tramwajowa z Łodzi przez Ksawerów do Pabianic. Przyczyną jest bardzo zły stan techniczny sieci trakcyjnej, która
przestała spełniać normy prawne i zdaniem przewoźnika, MPK Łódź, nie gwarantowała bezpieczeństwa ruchu. Miasto Pabianice wybrało już wykonawcę w przetargu na m.in. wymianę przewodu jezdnego. Niebawem ma on przystąpić do prac.
Remont obejmie cały odcinek ksawerowskiAby ruch tramwajowy został przywrócony, konieczne jest jednak także wykonanie podobnych robót na terenie gminy Ksawerów, która leży pomiędzy Pabianicami a Łodzią. Tamtejszy samorząd zabezpieczył środki na niezbędną naprawę jeszcze w maju, co ogłosił na wspólnej konferencji prasowej władz obu podłódzkich gmin. Obecnie trwa wybór wykonawcy robót.
– Gmina Ksawerów ogłosiła przetarg na remont sieci trakcyjnej linii tramwajowej na odcinku od ul. Mały Skręt [na granicy Łodzi] do ul. Widzewskiej w Ksawerowie – potwierdza Małgorzata Krajewska z Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Gminy Ksawerów. Oznacza to, że prace obejmą cały odcinek linii pabianickiej leżący na obszarze gminy. – Składanie ofert możliwe jest do 10 lipca tego roku – dodaje nasza rozmówczyni.
Dwa lata dalszej eksploatacji – i co dalej?W ramach zamówienia samorząd planuje wymianę nie tylko przewodu jezdnego, ale także części osprzętu sieciowego i dwunastu słupów trakcyjnych. Wszelkie prace mają zostać zakończone do 30 września, co umożliwiłoby
zapowiedziane przez władze Pabianic przywrócenie kursów linii 41 jesienią. Możliwe jest jednak, że wykonawca zrealizuje roboty wcześniej, bo zadeklarowany termin wykonania jest jednym z kryteriów wyboru oferenta o wadze 10%. Pozostałe to cena (60%) i okres gwarancji (30%).
W treści zamówienia gmina Ksawerów przypomina, że ubiega się o dotację na kompleksową modernizację linii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, co może doprowadzić do skrócenia okresu gwarancyjnego. Prawdopodobnie rozstrzygnięcie konkursu projektów transportowych RPO nastąpi wczesną jesienią. Samorządy szacują, że jeśli środki nie zostaną im przyznane, zlecana właśnie naprawa sieci trakcyjnej pozwoli na około dwa lata dalszej eksploatacji trasy bez konieczności podejmowania kolejnych większych inwestycji. Dalsza przyszłość podmiejskiej linii tramwajowej pozostaje jednak niepewna.
Liczą na środki z RPO i na tramwaj, i na autobusyPrzypomnijmy, że Urząd Miejski w Pabianicach ubiega się o dotację nie tylko na remont linii tramwajowej, lecz także na
znaczne inwestycje w transport miejski. Jednym z kluczowych elementów programu przeznaczonego do realizacji ze środków ZIT ma być zakup osiemnastu autobusów niskoemisyjnych dla MZK Pabianice. Przewoźnik obsługuje także trasy docierające na obszar gminy Ksawerów.