PKP SA przygotowują szereg projektów dworcowych w Polsce Wschodniej. Jednym z nich jest przebudowa zabytkowego dworca w Białymstoku. W przetargu na dokumentację projektową wpłynęło właśnie pięć ofert opiewających na kwoty od ok. 488 tys. zł do 1,021 mln zł brutto. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych to III kwartał 2017 r. Według założeń część budynków nieobjętych ochroną zostanie wyburzona.
Dwukondygnacyjny dworzec w Białymstoku został wybudowany w 1862 r. Na parterze znajdują się hol główny, poczekalnia, przebudowane w stylu współczesnym, toalety, kasy biletowe, pomieszczenia techniczne, komercyjne, biura IC, PR, PLK i SOK. Na piętrze natomiast pomieszczenia handlowe, usługowe oraz biurowe (IC, PR) oraz powierzchnie SOK. Dworzec obecnie obsługuje ok. 1,8 mln podróżnych rocznie.
Pod koniec sierpnia PKP SA ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla przebudowy dworca. Budynek dworca figuruje na liście zabytków od 1985 r., dlatego też prace muszą odbyć się z poszanowaniem jego charakteru, w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Obiekt ma zostać poddany kompleksowej renowacji z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej oraz dostosowaniem do nowych funkcji. Na czas prac powstanie dworzec tymczasowy.
Nie przewidziano ingerencji w bryłę budynku poza rozbiórką parterowego segmentu przylegającego do dworca od strony południowej oraz części obiektu, która nie jest wpisana do rejestru zabytków. W miejscu zlikwidowanej części dworca przewidziano wykonanie wiaty-zadaszenia, pod którą będzie umiejscowione projektowane przez PKP PLK przejście podziemne, które będzie przebiegać na drugą stronę torów – w rejon dworca PKS. Natomiast w miejscu wyburzonego budynku na rampie po południowej stronie zaplanowano miejsca parkingowe na 100 pojazdów. Projektanci mają też dostosować projektowany układ komunikacyjny do planów i projektów Urzędu Miasta Białystok. Przed dworcem znajdą się przystanki autobusowe.
fot. Henryk Borawski, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Natomiast układ funkcjonalny wewnątrz dworca powinien być dostosowany do wskazanej przez przyszłych użytkowników funkcji. Na parterze nadal będą mieściły się hol główny, kasy biletowe i centrum obsługi klienta, toalety, lokale komercyjne, biura PLK i SOK, na piętrze natomiast przewidziano pomieszczenia techniczne, ochrony, SOK, managera dworca, PKP IC, biuro rzeczy znalezionych. Blisko 35% powierzchni dworca będzie dostępnych dla funkcji publicznych.
W postępowaniu otwarto właśnie oferty. Jedynym kryterium jest cena. Wpłynęło pięć propozycji opiewających na kwoty od ok. 488 tys. zł do 1,021 mln zł brutto. Najtańszą złożyło konsorcjum BBC Best Building Consultants, Nadzory i Doradztwo Budowlane – Grzegorz Łopatowski i Schuessler – Plan Inżynierzy. Zamawiający zamierzał natomiast przeznaczyć na realizację projektów ok. 1,13 mln zł brutto.
fot. Pacyfa, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsDokumentacja powinna zostać wykonana w ciągu 34 tygodni od zawarcia umowy. Projektant będzie też sprawować nadzór autorski nad pracami. Przewidywany termin rozpoczęcia robót budowlanych to III kwartał 2017 r., natomiast przewidywany okres realizacji wynosi 16 miesięcy od momentu zawarcia umowy z wykonawcą.
Dworzec zostanie wyremontowany dzięki środkom z programu dla Polski Wschodniej. Równolegle toczą się prace przygotowawcze dla dworców Skarżysko-Kamienna, Czeremcha, Siemiatycze,
Olsztynek i Szczytno.