Najważniejszym elementem łaskiego projektu „Modernizacja transportu publicznego”, który będzie dofinansowany z Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Łódzkiego, jest odnowa parku taborowego ZKM Łask. Planowane są też pewne prace w zajezdni autobusowej. Poza tym poprawić się ma wyposażeenie przystanków, także w zakresie dynamicznej informacji pasażerskiej.
Trzecim – obok opisywanych już na naszych łamach inwestycji dotyczących
wojewódzkiego roweru publicznego i
pabianickiego tramwaju – projektem transportowym, który będzie dofinansowany w ramach łódzkiego RPO, jest przedsięwzięcie „Modernizacja transportu publicznego” zgłoszone przez gminę Łask. Całe zadanie warte jest nieco ponad 16 mln zł. Ok. 11 mln pochodzić będzie z rozdysponowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego puli środków unijnych.
Poprawa komfortu oczekiwania i komfortu podróży – Bardzo się cieszę, że otrzymaliśmy fundusze już w pierwszym rozdaniu – powiedział na konferencji prasowej po ogłoszeniu wyników konkursu RPO Gabriel Szkudlarek, burmistrz Łasku. Zapowiedział, że dotacja pozwoli na zakup czternastu nowych autobusów niskoemisyjnych, przeprowadzenie modernizacji zajezdni Zakładu Komunikacji Miejskiej i wybudowanie 26 wiat przystankowych. Na dwóch przystankach, na których odbywają się przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu, a więc przy zajezdni ZKM i przy przystanku kolejowym Kolumna, prace mają być nieco szersze i obejmą m.in. stworzenie parkingów rowerowych. Dodatkowo naprawiona zostanie nawierzchnia na kilku ulicach, na których stan techniczny jezdni utrudnia kursowanie komunikacji miejskiej.
Odnowa parku taborowego bardzo istotnie poprawi sytuację łaskiego przedsiębiorstwa przewozowego. Obecnie flota opiera się bowiem na wyeksploatowanych mercedesach O303 wyprodukowanych w latach 1988 – 1989. Przewoźnik użytkuje także minibusy Mercedesa i kilka innych pojazdów. Nowe autobusy mają być wyposażone w urządzenia związane z wprowadzeniem elementów inteligentnego systemu transportowego (ITS), którego częścią będą tablice dynamicznej informacji rozkładowej na przystankach.
ZKM Łask świadczy usługi także w kilku gminach ościennych – Myślę, że lepsze warunki podróży zachęcą do do korzystania z transportu miejskiego – stwierdził Gabriel Szkudlarek. Podkreślał także, że inwestycja będzie istotna także z punktu widzenia innych okolicznych gmin. – Ten projekt będzie służył nie tylko mieszkańcom gminy Łask i miasta Łasku. Nasze autobusy jeżdżą także
po terenie Pabianic oraz w gminach Dobroń, Buczek i Zelów. Często zapewniają jedyne istniejące połączenia z Łaskiem – wskazywał.
W związku z dużym zakresem prac w porównaniu do zakładanej wartości projektu należy się spodziewać, że do Łasku trafią pojazdy niewielkie. Może być to szansą na zmianę modelu funkcjonowania komunikacji, Obecnie większość linii obsługiwana jest bowiem jedynie kilka razy dziennie. Najważniejszą i najczęściej obsługiwaną trasą jest biegnąca do Pabianic D. W dni robocze realizowane są tam 24 pary kursów.