Wczoraj (27 maja) Legionowo podpisało umowę ze Skanską na dokończenie budowy centrum komunikacyjnego. Robotnicy wejdą na plac budowy już w przyszłym tygodniu. Prace potrwają 12 miesięcy.
Nowy dworzec w Legionowie powstaje
nie bez problemów. Wpierw upadła firma projektowa, a następnie z zadania nie wywiązał się wykonawca odpowiedzialny za prace budowlane. Zrealizował jedynie ok. 30% prac wynikających z projektu. Legionowo musiało wybrać nowego wykonawcę centrum komunikacyjnego i dworca. Zgłosiła się Skanska, która zaoferowała zrealizowanie prac za 29,7 mln zł i 5-letnią gwarancję. Wczoraj (27 maja) podpisano umowę. Wykonawca zapowiedział, że pracownicy wejdą na budowę już w przyszłym tygodniu.
Budynek dworca osiągnął stan surowy, a drogi i infrastruktura towarzysząca zostały wykonane jedynie fragmentarycznie. Jak informują strony, Skanska rozpocznie prace od robót izolacyjnych dachu dworca oraz robót murowych. Kolejnym etapem będzie wykonanie fasady z zegarem oraz zbudowanie szklanej kopuły dachu na konstrukcji stalowej. Jako ostatni etap prac na dworcu zaplanowano roboty wykończeniowe i aranżacyjne, a także zagospodarowanie terenu.
Równolegle do dworca będą prowadzone prace przy garażu wielopoziomowym. – Najpierw zakończymy elementy żelbetowe, w tym spiralną rampę żelbetową oraz klatkę schodową. Następnie wykonamy prace posadzkarskie na trzech kondygnacjach nadziemnych, których powierzchnia wynosi ok. 20 000 m kw. Zakres prac obejmuje również roboty fasadowe i dociepleniowe oraz inne prace wykończeniowe. Ostatnim etapem będzie zagospodarowanie terenu – mówi Piotr Falaciński, kierownik budowy ze strony firmy Skanska.
Wykonawca przyznaje, że dokończenie prac rozpoczętych przez innego wykonawcę będzie wyzwaniem. Wymaga bowiem znacznie większej wiedzy i doświadczenia niż realizowanie inwestycji od podstaw. – Chcemy sprawnie wznowić roboty oraz nadać odpowiedni rytm i tempo na wszystkich rozpoczętych odcinkach budowy. W tym celu wykonamy inwentaryzację oraz opracujemy szczegółowe plany robocze wraz z dokumentacją warsztatową dla poszczególnych zadań. W obrębie garażu, z uwagi na znaczną powierzchnię zabudowy (ponad 7 000 m kw.), będziemy dążyli do mechanizacji prac, m.in. takich jak: roboty posadzkarskie, terenowe jak również wykończeniowe – wyjaśnia kierownik.
fot. UM LegionowoBudynek dworca przy Kościuszki będzie miał trzy kondygnacje, a jego kubatura to nieco ponad 17 tys. m sześciennych. Powierzchnia zabudowy to 1217 m kw. Przy Zegrzyńskiej powstaje natomiast trzypoziomowy parking, z powierzchnią zabudowy przekraczającą 7 tys. m kw. W ramach inwestycji powstanie też 1,9-km odcinek drogi pomiędzy Polną i Piaskową.
W ostatnich latach rola kolei w obsłudze podwarszawskiego Legionowa znacznie wzrosła. Prowadzona budowa, realizowana przez samorząd, jest odpowiedzią na liczne postulaty mieszkańców – do tej pory dworzec tworzyły poskręcane baraki. – To był symbol wstydu. Brak dworca był traktowany jako przejaw niemocy i indolencji władzy. Wzrost zainteresowania koleją i oczekiwania mieszkańców skłoniły nas do budowy dworca i rozmów z PKP, choć woli po stronie kolei w tej kwestii nie było. Lubimy w Legionowie realizować marzenia mieszkańców. Oni patrzą zero-jedynkowo: czy dworzec powstanie, czy nie –
mówił Roman Smogorzewski, prezydent Legionowa.
mat. UM Legionowo