Legnica ogłosiła przetarg na operatora dwóch linii autobusowych w przyszłym roku. Co ciekawe, miasto zapewnia autobusy, które zostały kupione ze środków unijnych. To zaszłość historyczna, związana z przekształceniami i restrukturyzacją miejskiego przewoźnika w latach 90.
Legnica ogłosiła przetarg na wybór operatora linii autobusowych nr 4 i 8 na rok 2016. Zadanie jest częścią unijnego projektu, obejmującego zakup nowych pojazdów i finansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Zamówienie obejmuje ok. 368 tys. wozokilometrów, a szacunkowa wartość sięga 1 mln 874 tys. zł. Co ciekawe, przewozy będą wykonywane pojazdami należącymi do zamawiającego. Oprócz oczywiście obsługi linii do zadań wykonawcy należeć będzie sprzedaż przez kierowców biletów jednoprzejazdowych i ich kontrola.
W przypadku ok. 13-kilometrowej linii nr 4, łączącej Poznańską z LSSE, średniomiesięczna liczba wozokilometrów wynosi 7359. W skali roku daje to ponad 88 tys. Do jej obsługi przewidziano dwa autobusy maxi. Linia nr 8 liczy blisko dziewięć kilometrów. Tutaj w skali miesiąca przewidziano ponad 23 tys. wozokilometrów, co w skali roku daje ponad 279 tys. wozokilometrów. Do jej obsługi przypisano dwa autobusy maxi i dwa midi.
Do obowiązków wykonawcy należy m.in. codzienny przegląd stanu technicznego i dopuszczanie do ruchu pojazdów sprawnych technicznie, czystych, estetycznych i właściwie oznakowanych. Warunkami są również ogrzewanie w zimie, kulturalne i uprzejme odnoszenie się kierowców do pasażerów, w tym udzielanie informacji, a także pomocy osobom niepełnosprawnym. Kierowcy powinny posługiwać się biegle językiem polskim. Do zadań wykonawcy należy również zapewnianie autobusu zastępczego oraz wykonanie dwukrotnych pomiarów potoków pasażerskich. Oferty można składać do 21 września. O wyborze zadecydują cena (97%) oraz termin płatności – min. 21 dni i max 30 dni (3%).
10- i 12-metrowe, które dostarczył Solaris, wyjechały na początku 2014 r. Ich właścicielem jest miasto, choć Legnica posiada własnego przewoźnika autobusowego. Ma to konkretne uzasadnienie: MPK ma dwóch właścicieli – większościowym udziałowcem jest miasto (94,62 proc.), a pozostałe udziały posiada Solaris. To zaszłość historyczna: w 1998 r. Legnica ogłosiła przetarg na dostawę ok. 30 autobusów, który był połączony z wymogiem udziału w restrukturyzacji finansowej MPK. Jednak w sytuacji, gdy przewoźnik nie należy w pełni do miasta, nie może pozyskiwać funduszy unijnych. Stąd decyzja o zakupie pojazdów bezpośrednio przez miasto i przetarg na operatora. Pierwsze postępowanie wygrało legnickie MPK. Przewoźnik może też startować w przetargu na nowy rok.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.