Łódzka Kolej Aglomeracyjna testowo udostępniła pasażerom internetowy serwis dynamicznej informacji o swoich kursach. Pociągi samorządowego przewoźnika zamieszczono na łamach portalu BusBOX. Choć póki co w systemie nie brakuje pewnych niedogodności, ma on szanse wypełnić lukę związaną z nieujęciem kursów ŁKA na stronie Infopasażer.
Należąca do samorządu województwa łódzkiego spółka testuje nowe rozwiązanie, które ma pomóc pasażerom w planowaniu podróży. Po zalogowaniu się do specjalnego serwisu dostępnego z komputera i z urządzeń mobilnych można wyświetlić tabele odjazdów z najbliższych przystanków, sprawdzić, czy wybrany kurs jedzie punktualnie i łatwo kupić na niego bilet.
Serwis BusBOX w pewnym stopniu rekompensuje podróżnym nieobecność ŁKA w organizowanym przez PKP Intercity systemie Infopasażer. Zdaniem przewoźnika wybrane do testów rozwiązanie zaoferuje klientom znacznie szerszy wachlarz usług.
QR-kody na każdym przystanku? – BusBOX wskazuje podróżnym m.in. najbliższe przystanki kolejowe oraz połączenia obsługiwane przez naszą spółkę. Pozwala też na śledzenie na mapie faktycznej pozycji taboru, informuje o godzinie przyjazdu wybranego pociągu na przystanek, jak również o jego punktualności – wylicza Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Zaletą systemu jest jego dostępność oraz łatwość w obsłudze. Z BusBOX skorzystać można za pośrednictwem strony internetowej, która jest dostosowana również do urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety – dodaje.
Jednym ze sposobów wejścia do systemu może być zeskanowanie tzw. QR-kodu, który przeniesie pasażera do odpowiedniej podstrony. Kody takie mogłyby po zakończeniu okresu testowego zostać zamieszczone na obsługiwanych przez ŁKA przystankach. Póki co serwis BusBOX jest dostępny po wejściu na stronę internetową
www.busbox.pl i zalogowaniu się przy użyciu loginu „lka” i hasła „lka”. Spółka czeka na uwagi użytkowników, które można zgłaszać mailowo na adres promocja@lka.lodzkie.pl.
Trochę wad, trochę zalet, jeszcze miesiąc testówPewną wadą systemu jest to, że część opcji działa prawidłowo tylko wtedy, gdy użytkownik udostępni portalowi swoją lokalizację, co wymaga nie tylko zgody, ale i pewnych uwarunkowań sprzętowych. Na starszych modelach telefonów strona jest też trudniejsza w obsłudze niż jej odpowiednik zarządzany przez PKP IC. Utrudnieniem jest też używanie niejednoznacznego nazewnictwa – wejście do zakładki „Linie” przenosi do spisu pociągów, a nie linii. W zakładce „Przystanki” punkty obsługiwane przez ŁKA wymieszane są natomiast z przystankami komunikacji miejskiej, co zdecydowanie utrudnia znalezienie właściwej opcji, tym bardziej, że nie istnieje możliwość ręcznego wpisania z klawiatury nazwy stacji.
Tym niemniej uruchomienie ogólnodostępnego portalu z dynamiczną informacją pasażerską jest zdecydowanie dużym udogodnieniem. Drobne zmiany techniczne mogą uczynić z zaproponowanego rozwiązania dobrze działające narzędzie ułatwiające planowanie podróży, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. – Testy Dynamicznego Systemu Informacji Pasażerskiej BusBOX dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej mają potrwać do końca kwietnia. Od ich wyniku uzależniamy decyzję o całościowym wdrożeniu systemu – informuje Marta Markowska.
BusBOX okazją do stworzenia nowych skomunikowańRównolegle z częścią dostępną dla pasażerów ŁKA testuje także możliwość skorzystania z pakietu BusBOX do usprawnienia realizacji połączeń przesiadkowych. – Chodzi tu o skomunikowania pociągów ŁKA z autobusami ZKM Łask. Jak informuje dostawca systemu BusBOX – Ekopol Górnośląski Holding S.A. – jest to pierwsze w Polsce skomunikowanie w trybie dynamicznym kolei z przewoźnikiem realizującym przewozy poza torami. W skomunikowaniu zostały uwzględnione przystanki Kolumna PKP oraz Pabianice (Łaska) Dworzec PKP – powiedziała nam rzeczniczka prasowy spółki.
Pewne zmiany wprowadzone zostały także na stronie internetowej samorządowego przewoźnika. Najważniejszą z nich jest rezygnacja z kontrowersyjnego układu wymagającego przewijania poziomego na rzecz klasycznej formy organizacji treści w pionie. – Dodatkowo w serwisie mocniej wyodrębnione zostały najważniejsze informacje dla pasażerów, takie jak rozkład jazdy, wyszukiwanie połączeń, mapa sieci czy dostęp do sklepu internetowego. Modyfikacje miały na celu poprawę funkcjonalności strony oraz dostosowanie jej do oczekiwań użytkowników – podsumowuje przedstawicielka ŁKA.