Partnerzy serwisu:
Komunikacja

ŁKA: Konkurencja rośnie w siłę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
ŁKA: Konkurencja rośnie w siłę
fot. KF
Łódzka Kolej Aglomeracyjna przygotowuje się do przejęcia ruchu na wychodzących z Łodzi liniach regionalnych. Jedną z nich jest trasa do Kutna, na której w grudniu znacznie zmniejszyła się liczba połączeń. Już wiadomo, że okrojona oferta będzie obowiązywać także od marca. Tymczasem konkurencja drogowa uruchamia nowe kursy i obniża ceny biletów.

W czerwcu działalność przewozową ma rozpocząć Łódzka Kolej Aglomeracyjna, własny przewoźnik łódzkiego urzędu marszałkowskiego. Pierwszą trasą, którą obsłuży nowa spółka, będzie linia z Łodzi do Sieradza, ale w ciągu roku ŁKA ma przejąć także kursy we wszystkich pozostałych kierunkach wychodzących ze stolicy regionu. Nowe jednostki Flirt z siedleckiego Stadlera dojadą więc też do Koluszek, Kutna i Łowicza.

Zanim jednak połączenia zacznie realizować wojewódzki przewoźnik, na tych samych trasach kursują finansowane przez UMWŁ – właściciela nowej spółki – kursy Przewozów Regionalnych. W grudniu na dwóch z czterech głównych kierunków ŁKA urząd znacznie ograniczył ofertę przewozową – z siedmiu do czterech par kursów do Łowicza i z dziewięciu do czterech w relacji Łódź – Kutno.

Ubywa na torach, przybywa na drogach

Dziś wiemy już, że sytuacja ta po marcowej korekcie rozkładu jazdy ulegnie tylko drobnej poprawie. Piąta, wieczorna para kursów REGIO połączy Łódź z Łowiczem, ale na trasie do Kutrna nadal jeździć będzie jedynie połowa z wcześniej obsługujących ją pociągów (piąty kurs dołożono tam w styczniu). ŁKA, która chce uruchamiać swoje składy nawet co godzinę, będzie musiała więc odbudowywać niemal od podstaw zaufanie do kolei jako do pewnego i stabilnego środka transportu.

Zadanie to może okazać się tym trudniejsze, że konkurencyjni przewoźnicy drogowi starają się przejąć „porzucony” przez kolej potok – zwłaszcza na pierwszym odcinku trasy, gdzie przewozy mają rzeczywiście typowo aglomeracyjny charakter. Niedługo przed zmianą kolejowego rozkładu pod koniec zeszłego roku zwiększyła się liczba kursów firmy DynamicTravel pomiędzy Łodzią a Ozorkowem, dodatkowe, weekendowe połączenia w relacji Łódź – Kutno uruchomił też Sand-Bus. Teraz swój rozkład jazdy rozszerza PKS Łęczyca. Przewoźnik wprowadza jednocześnie promocyjną taryfę przewozową.

Trzykrotnie częściej, trzykrotnie taniej

Sprywatyzowane kilka lat temu przedsiębiorstwo uruchamia kursy w relacji Łódź – Łęczyca, a więc do największego i najważniejszego miasta pomiędzy Łodzią a Kutnem, ok. 40 km od stolicy województwa. Po drodze autobusy zatrzymują się w kilku miejscowościach obsługiwanych przez kolej: w Zgierzu, Ozorkowie, Sierpowie. 17 lutego lutego PKS Łęczyca zwiększył liczbę kursów do 18, więc tylko jeden z przewoźników drogowych oferuje przeszło trzykrotnie więcej połączeń niż samorządowa kolej.

Wraz z uruchomieniem dodatkowych autobusów przewoźnik obniżył też ceny biletów o 50 proc. od swojej taryfy podstawowej. Z Łęczycy do Łodzi można więc pojechać już za 3,50 zł (za 5 zł do ścisłego Śródmieścia), podczas gdy przejazd pociągiem regionalnym kosztuje na tej trasie aż 11,70 zł (a więc nawet trzykrotnie więcej). Sprawia to, że wybór autobusu jest ekonomiczniejszy nawet dla korzystających z kolejowych ulg ustawowych uczniów czy studentów. Obniżka objęła też część cen biletów miesięcznych.

Stabilność przede wszystkim

Obecna polityka transportowa UMWŁ nie ułatwia startu wojewódzkiej spółki, z którym urząd wiąże duże nadzieje. Przewoźnik ma wprowadzić na tory regionu nową jakość dzięki taborowi prosto z fabryki i bogatemu rozkładowi jazdy. Może mieć jednak problem z przyciągnięciem pasażerów, którzy ciągu kilku ostatnich lat otrzymywali skrajnie różne i szybko zmieniające się oferty. Nieodmiennie jednak konkurencja ze strony przewoźników drogowych była i jest silna – a spółki autobusowe wciąż robią wiele, by ich pozycja stawała się jeszcze mocniejsza.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży biletów ŁKA+PKS

Komunikacja

Kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży biletów ŁKA+PKS

Kasper Fiszer 31 lipca 2023

ŁKA z jedną ofertą na operatora dla komunikacji autobusowej

Komunikacja

Łódź: Spadła popularność przystanku ŁKA Andrzejów Szosa

Komunikacja

Łódzkie: ŁKA uruchomi linie autobusowe jeszcze w tym roku

Komunikacja

ŁKA kupi nawet 22 autobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

ŁKA kupi nawet 22 autobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 31 marca 2023

Zobacz również:

Kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży biletów ŁKA+PKS

Komunikacja

Kilkusetprocentowy wzrost sprzedaży biletów ŁKA+PKS

Kasper Fiszer 31 lipca 2023

ŁKA z jedną ofertą na operatora dla komunikacji autobusowej

Komunikacja

Łódź: Spadła popularność przystanku ŁKA Andrzejów Szosa

Komunikacja

Łódzkie: ŁKA uruchomi linie autobusowe jeszcze w tym roku

Komunikacja

ŁKA kupi nawet 22 autobusy. Ruszył przetarg

Komunikacja

ŁKA kupi nawet 22 autobusy. Ruszył przetarg

Witold Urbanowicz 31 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5