Łódzka Kolej Aglomeracyjna zawiesza funkcjonowanie ostatniej z trzech uzupełniających ofertę kolei linii autobusowych. Było to jedno z pięciu miejskich połączeń przewoźnika – oprócz autobusów w Sieradzu, Strykowie i Głownie spółka uruchamiała też wewnętrzne pociągi w Zduńskiej Woli i w Łodzi. Do dziś funkcjonują tylko te ostatnie.
Ostatnie tygodnie przynoszą kolejne informacje o cięciach w ofercie przewozowej Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Po
likwidacji dowozowej linii kolejowej Zduńska Wola – Zduńska Wola Południowa i po potwierdzonej kilka dni temu rezygnacji z obsługi miejskiej linii autobusowej w Sieradzu spółka informuje o zawieszeniu funkcjonowania podobnego połączenia w Głownie.
Choć jeszcze w poniedziałek Anna Kulik z wydziału komunikacji społecznej i promocji wojewódzkiego przewoźnika
zapewniała nas, że tamtejsza linia będzie funkcjonować bez zmian, ostatecznie ŁKA całkowicie wycofała się z jej obsługi.
– Władze Głowna nie podjęły decyzji w zakresie współfinansowania autobusów komunikacji dowozowej. Podobnie jak w przypadku Sieradza, zarząd ŁKA zdecydował, że dalsze, samodzielne utrzymywanie komunikacji autobusowej byłoby niekorzystne dla spółki – czytamy w krótkim komunikacie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w tej sprawie.
Krótka historia wielkiego projektuLinia kursująca po Głownie była ostatnią trasą autobusową przewoźnika. Szerokie plany budowy siatki połączeń uzupełniających komunikację kolejową ogłaszane były jeszcze przed rozpoczęciem działalności przewozowej. W dniu startu pierwszej linii kolejowej ŁKA ruszyła też pierwsza autobusowa linia dowozowa, zorganizowana jednak nie przez samą spółkę, a przez sieradzki samorząd. Po roku przestała ona istnieć, a ŁKA przygotowała własną ofertę przewozów autobusowych w dwóch miastach – Strykowie i Sieradzu.
Obie linie zostały uruchomione 1 września tego roku. Komunikację w Strykowie zlikwidowano jednak już miesiąc później, na jej miejsce tworząc połączenie o podobnym charakterze w nieodległym Głownie. Autobusy w barwach wojewódzkiego przewoźnika wyjechały jednak wczoraj na ulice Sieradza i Głowna po raz ostatni.
Więcej pociągów, mniej możliwości dotarcia na stacjęJednocześnie dziś zmienia się rozkład jazdy komunikacji miejskiej obsługiwanej przez Miejski Zakład Komunalny w Głownie. Trasa jedynej linii (z trzema wariantami) częściowo pokrywa się z przebiegiem zlikwidowanego ŁKA. Większość kursów nie zapewnia jednak skomunikowań z pociągami. Przykładowo do Łodzi można odjechać o 6:50, ale autobus z pętli Huta Józefów dojeżdża na stację o 7:07. W sumie MZK Głowno uruchamia dziesięć kursów dziennie. Przejazd miejskim autobusem jest bezpłatny.
Ograniczenia w ruchu autobusowym są wprowadzane równolegle z rozszerzaniem siatki połączeń kolejowych. Obowiązujący od dziś nowy rozkład jazdy pociągów przynosi m.in. rozszerzenie oferty na trasie Łódź – Łowicz przez Głowno do 15 par połączeń w dni robocze. Za trzy tygodnie ŁKA ma natomiast zainaugurować przejazdy do Skierniewic, choć przynajmniej na początku połączeń będzie tam bardzo niewiele – realizowane będą jedynie dwie pary kursów dziennie.