Poszczególnym trasom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przyporządkowano numery od ŁKA 1 do ŁKA 4. Od kilku miesięcy oznaczenia te pilotażowo umieszczono na małych schematach wiszących na przystankach łódzkiej komunikacji miejskiej. Czy wkrótce będzie je można znaleźć także na wyświetlaczach zamiast numeru pociągu?
Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozmieściła przed kilkoma miesiącami na przystankach łódzkiej komunikacji miejskiej mapki z przebiegiem swoich połączeń, na które mogą przesiąść się pasażerowie tramwajów lub autobusów. Na schematach po raz pierwszy pojawiły się klarowne oznaczenia poszczególnych tras. I tak symbol ŁKA 1 przypadł linii do Sieradza, ŁKA 2 – do Koluszek, Skierniewic i Warszawy, ŁKA 3 – do Łowicza, ŁKA 4 – do Kutna.
Czy rozkład jazdy ŁKA pozwala na wdrożenie numeracji?Pojawiła się więc pierwsza propozycja ponumerowania poszczególnych linii na wzór środków komunikacji miejskiej, co jest standardem przyjętym w znakomitej większości systemów kolei aglomeracyjnych w Europie. Póki co łódzki przewoźnik nie stosuje numeracji na szerszą skalę, ale nie wyklucza wdrożenia jej do swojego systemu informacji pasażerskiej. – Jest to rozwiązanie pilotażowe. Spółka rozważa wprowadzenie kompletnego systemu oznaczeń linii komunikacji kolejowej z uwzględnieniem wyświetlaczy i monitorów w pociągach, jednak ostateczne decyzje w tej sprawie nie zapadły – mówi Anna Kulik z Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji ŁKA.
Wdrożenie systemu napotkałoby jednak z pewnością na dość duże trudności. Pociągi przewoźnika nie mają bowiem sztywnych, stałych relacji realizowanych w takim samym układzie o każdej porze dnia. Przykładowo z Sieradza pociągi odjeżdżają zarówno do Łodzi Kaliskiej, jak i Łodzi-Widzewa, docierają tam też bezpośrednie kursy z Łowicza. Tymczasem kłopotliwe i nieczytene byłoby zarówno umieszczanie na wyświetlaczach kilku symboli, jak i stosowanie osobnych numerów dla relacji obsługiwanych jedynie raz czy dwa razy dziennie.
Na terenie samej Łodzi numerów nie zaplanowanoInteresujące wydaje się też, że opracowana numeracja nie uwzględnia rozróżnienia tras realizowanych już na terenie Łodzi, a więc tu, gdzie rola ŁKA najbardziej zbliżona jest do komunikacji miejskiej. Obecnie spółka prowadzi przewozy na dwóch ciągach o charakterze ściśle aglomeracyjnym: Zgierz – Łódź Kaliska – Łódź Widzew i Zgierz – Łódź Stoki – Łódź Widzew. Żaden z nich nie otrzymał osobnego numeru.
Po raz kolejny uwydatnia się więc niejednoznaczność roli, jaką spełnia obecnie ŁKA, na co
zwracał niedawno uwagę m.in. prezes Przewozów Regionalnych Krzysztof Mamiński. Z jednej strony próbuje ona przynajmniej częściowo wdrażać standardy typowe dla komunikacji miejskiej, z drugiej jednak funkcjonuje jak przewoźnik regionalny. Nie realizuje bowiem połączeń o wysokich częstotliwościach, kursy nie są uporządkowane w takt, a większość pasażerów podróżuje na stosunkowo długich trasach.