Godziny odjazdów pociągów regionalnych i autobusów miejskich w Zgierzu i w Zduńskiej Woli zostały niedawno zsynchronizowane. Skomunikowania realizowane są głównie w godzinach porannych i wieczornych. Łódzka Kolej Aglomeracyjna zauważa bowiem, że coraz więcej jej pasażerów dociera na dworce komunikacją publiczną.
W zeszłym tygodniu informowaliśmy o
zakończeniu funkcjonowania skomunikowania autobusu miejskiego w Głownie z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Nie oznacza to jednak końca starań przewoźnika kolejowego o uruchomienie zintegrowanej komunikacji kolejowo-autobusowej w innych miastach regionu. Niedawno zaczął bowiem funkcjonować podobny do nieistniejącego już głowieńskiego system przesiadkowy w Zduńskiej Woli.
Istotna jest możliwość odbycia całej podróży bez użycia samochodu – Współpraca z MPK Zduńska Wola zaowocowała dostosowaniem porannych połączeń autobusowych z miasta na dworzec kolejowy, a także późnowieczornych z dworca do miasta – czytamy w oficjalnym komunikacie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Miejska spółka przesunęła godziny odjazdów siedmiu kursów na trzech liniach. Choć skala korekt nie jest imponująca, mają one niebagatelne znaczenie dla dojeżdżających do pracy w Łodzi, bo pozwalają zrealizować całą podróż przy pomocy transportu zbiorowego.
– Badania realizowane przez naszą spółkę pokazują, że coraz więcej osób dociera na dworce kolejowe właśnie komunikacją miejską – komentuje najnowsze działania Marta Markowska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Dlatego przed każdą zmianą rozkładu jazdy pociągów informacje na ten temat wraz z tabelami rozkładowymi są przekazywane do organizatorów transportu lub bezpośrednio do przewoźników w każdym mieście obsługiwanym przez ŁKA i posiadającym system komunikacji miejskiej lub gminnej – zapewnia. Wylicza też miasta, których samorządy lub spółki przewozowe regularnie otrzymują dane o godzinach odjazdów pociągów. Są to Pabianice, Zduńska Wola, Łask, Sieradz, Zgierz, Głowno, Stryków, Łowicz oraz Łódź.
Pociągiem i autobusem do podłódzkiej strefy przemysłowejMarta Markowska przypomina też, że w latach 2013 – 2014 poszczególne jednostki zawarły porozumienia w sprawie współpracy miast, gmin i powiatów województwa łódzkiego w zakresie organizowania i funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego na trasach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przywołuje również przykład
nowo uruchomionej zgierskiej linii 10, której trasa rozpoczyna się pod tamtejszym dworcem kolejowym, a kończy na osiedlu Proboszczewice. – Znajduje się tam [Specjalna] Strefa Ekonomiczna – podkreśla nasza rozmówczyni.
Podobnie jak w Głownie, ŁKA próbowała stosunkowo niedawno organizować własną linię wewnętrzną w Zduńskiej Woli. Ta jednak obsługiwana była nie autobusami, a pociągami, które kursowały na trasie Zduńska Wola – Zduńska Wola Karsznice – Zduńska Wola Południowa. Eksploatowane przez przewoźnika jednostki Flirt docierały tam tylko przez trzy miesiące w 2015 r., a likwidacja kursów
związana była z niewielkim zainteresowaniem ze strony podróżnych.