fot. Kevin.B, lic. GNU/CC 3.0Mercedes Benz Conecto w Pradze
Do końca roku flotę MPK Łódź zasili 25 przegubowych i 15 jednoczłonowych autobusów Mercedes Benz Conecto. Po raz pierwszy nowe pojazdy nie staną się jednak własnością przewoźnika, lecz zostaną przez niego wynajęte od dostawcy na okres 8 lat.
- Sposób zakupu jest bardzo innowacyjny, realizowany po raz pierwszy w Polsce. W nowatorski sposób łączy on koszty kapitałowe z kosztami serwisu - mówi prezes EvoBus Polska Antonio Cavotta. Usługę serwisową wliczono w cenę wynajmu. Kwota, jaką MPK zapłaci za każdy przejechany wozokilometr, to około 70 groszy (po uśrednieniu dla obu typów pojazdów).
Bez niespodzianek w kosztach napraw
- Kalkulując warunki przetargu, wiedzieliśmy, ile kosztuje nas przeciętnie serwisowanie autobusu. Koszt zaproponowany przez producenta jest poniżej tego poziomu. Ponoszone przez nas koszty są - po uwzględnieniu finansowych kosztów leasingu - per saldo podobne, główną zaletą jest jednak ich stabilizacja. Nie będziemy narażeni na żadne niespodzianki, zwłaszcza po upływie okresu gwarancji - przekonuje prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.
Termin dostawy to 18 tygodni, zatem na początku listopada pierwsza partia pojazdów powinna pojawić się w Łodzi. Do końca 2015 r. trwa jednak miejski "szczyt inwestycyjny" - skumulowane remonty infrastruktury, w tym dużych odcinków sieci tramwajowej (m. in. Trasy W-Z Retkinia - Widzew i odcinków przy dworcu Łódź Fabryczna). Do czasu jego zakończenia MPK ograniczy kasacje najstarszych autobusów. - W związku z obsługą linii zastępczych flota autobusów będzie czasowo większa. Potem znów ograniczymy liczbę pojazdów do 370-380 sztuk, do zapewni nam możliwość wysyłania na miasto nieco ponad 300 autobusów - zapowiada prezes.
Dziś silniki Euro VI, jutro elektryczne?
Pod względem technicznym nowe Mercedesy nie będą znacząco różniły się od partii zakupionej w ubiegłym roku. Najważniejsza zmiana to silniki spełniające normę Euro VI, w których - jak twierdzi producent - dzięki technologii BlueTec znacznie obniżono emisję tlenków azotu i dwutlenku węgla. Poza tym we wnętrzu autobusów pojawią się fabrycznie zamontowane biletomaty.
Po 8 latach przewoźnik ma możliwość wykupu autobusów, ale na razie - według deklaracji zarządu - nie rozważa skorzystania z niej. - MPK zamierza odtąd wymieniać - również na drodze wynajmu z usługą serwisową - co roku 35-40 sztuk pojazdów, aby utrzymać średni wiek taboru autobusowego na poziomie 7 lat. Nie są wykluczone również dalej idące zmiany. - W ciągu 2 lat, być może, w skład którejś z partii wejdzie 10 autobusów elektrycznych - dodaje Z. Papierski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.