Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Apogeum wyłączeń. „Skrzyżowanie Marszałków” bez tramwajów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-03-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Apogeum wyłączeń. „Skrzyżowanie Marszałków” bez tramwajów
fot. Roman CzubińskiSkrzyżowanie Marszałków przed rozpoczęciem przebudowy
W poniedziałek rozpocznie się przebudowa ostatniego fragmentu czynnej sieci tramwajowej, kolidującego z Trasą W-Z. Mowa o skrzyżowaniu Piłsudskiego – Śmigłego-Rydza – Kopcińskiego, zwanym potocznie „Skrzyżowaniem Marszałków”. Tym samym kolejny kilkukilometrowy odcinek torów zostanie wyłączony z ruchu tramwajowego.

Kolejne utrudnienia dla pasażerów

Na skutek rozpoczęcia prac zmieni się przebieg 4 linii tramwajowych. Kursujące ul. Narutowicza linie 9 i 13 dojadą z Konstantynowa, Zdrowia i Teofilowa tylko do nieużywanej w ruchu liniowym pętli Radiostacja. Nie planuje się zmian w ich częstotliwości. Linia nr 4 zostanie skierowana z Helenówka na Koziny, dzięki czemu obsłuży ona część trasy zawieszonej linii 7. Tramwaje linii 14 nadal będą łączyły Dąbrowę z Żabieńcem, ale okrężną trasą przez Plac Niepodległości i Aleje Politechniki.

– Etap ten potrwa do zakończenia całej inwestycji, czyli do września bieżącego roku – zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita. Aby zminimalizować (i tak już duże) utrudnienia dla pasażerów, oprócz uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej ZDiT wprowadził też na tory nową linię tramwajową.

Jedynka - reaktywacja

Po prawie dwóch latach przerwy na mapę łódzkiej sieci tramwajowej powróci linia 1, jednak w znacznie zmienionej postaci. Jej tramwaje będą pojawiały się na przystankach co 18 minut, co dyrektor ZDiT tłumaczy koniecznością zsynchronizowania jej kursów z innymi liniami na ul. Piotrkowskiej i al. Kościuszki. Z pętli Niższa – Śląska „jedynka” pojedzie aleją Śmigłego-Rydza (dzięki temu uda się uniknąć pozbawienia przynajmniej południowego jej odcinka ruchu tramwajów), Przybyszewskiego, trasą Łódzkiego Tramwaju Regionalnego, Zieloną, Narutowicza i Kilińskiego do pętli Strykowska na Dołach. Takie rozwiązanie umożliwi powrót tramwajów na północny odcinek ul. Kilińskiego i likwidację autobusowej linii zastępczej Z5.

Uzyskany w ten sposób tabor przyda się przewoźnikowi na nowo uruchomionej linii Z4. Autobus zastępczy będzie jeździł wzdłuż ciągu Kopcińskiego i Śmigłego-Rydza co 5 minut, łącząc osiedla Dąbrowa z Placem Dąbrowskiego na obrzeżach centrum. Autobusy mają zastąpić wspomniane cztery linie tramwajowe, kursujące w godzinach szczytu co 20 (w porywach do 15) minut. – Trzeba jednak pamiętać też o innych liniach autobusowych łączących północ z południem: 70, 96, wydłużone 75 i 82 – podkreśla Marcin Odrowski z MPK Łódź.

Przesiadki dogodniejsze, ale... gdzie indziej

Bez zmian pozostanie organizacja ruchu kołowego oraz pieszego. Warto przypomnieć, że od początku marca nie jest możliwy przejazd al. Piłsudskiego przez skrzyżowanie ze wschodu na zachód. Linie zastępcze wzdłuż Trasy W-Z zostały wobec tego podzielone na część wschodnią (Z8) i zachodnią (Z10). Pasażerowie muszą wysiadać z nich przed skrzyżowaniem i odbyć kilkusetmetrowy spacer, aby kontynuować podróż. Sytuację pogarsza fakt, że dla autobusów z kierunku zachodniego nie wyznaczono osobnego przystanku dla wysiadających, przez co podróżni mogą wysiąść z nich dopiero po zawróceniu. Oczekiwanie na ten manewr trwa zaś nieraz nawet do kilku minut.

Równocześnie ze zmianami na Skrzyżowaniu Marszałków zostanie wprowadzona niewielka korekta układu linii w innej części miasta. Zmiana trasy linii 57 umożliwi z kolei łatwiejsze przesiadanie się z niej na tramwaje wahadłowej linii Z1. – Na ul. Kilińskiego powstaną praktycznie wspólne przystanki – informuje G. Nita.

Koniec jednej inwestycji, początek kolejnej

Całość Trasy W-Z ma zostać oddana do użytku w październiku. Na odcinku wschodnim tory zostaną przedłużone do zakładów komputerowych Dell na Olechowie. Przewidziano zastosowanie na niektórych odcinkach pasów autobusowo-tramwajowych, wydzielonych torów do skrętu i różnego rodzaju rozwiązań ułatwiających życie osobom niepełnosprawnym. Największe zmiany zajdą jednak na odcinku centralnym, gdzie – między ul. Piotrkowską a al. Kościuszki – powstanie przystanek Piotrkowska Centrum – czterotorowy węzeł przesiadkowy integrujący trasę Wschód – Zachód i Północ – Południe. Przy okazji zostanie też utworzony obszarowy system sterowania ruchem.

Warto dodać, że wkrótce po oddaniu Trasy W-Z do użytku prawdopodobnie rozpocznie się... kolejna inwestycja na Skrzyżowaniu Marszałków. Władze Łodzi planują pozyskanie funduszy europejskich z perspektywy 2014-2020 na budowę dwupoziomowego skrzyżowania drogowego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Zobacz również:

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Komunikacja

Łódź: Trasa W-Z z perspektywy wykonawcy

Roman Czubiński 30 marca 2017

Łódź: Wniosek o kontrolę NIK w sprawie systemu sterowania ruchem

Prawo & Finanse

Łódź: Nowe oblicze placu pod Urzędem Marszałkowskim

Przestrzeń

Łódź: Podsumowanie pierwszych miesięcy Trasy W-Z

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Komunikacja

Łódź. Pierwszy dzień trasy W-Z [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 03 listopada 2015

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Komunikacja

Łódź: Tramwajowa Trasa W-Z otwarta

Roman Czubiński 31 października 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5