Dwa duże, sąsiadujące ze sobą osiedla po 30 latach od wybudowania otrzymają bezpośrednie połączenie autobusowe. To kolejny etap stopniowego wdrażania w życie wniosków z konsultacji społecznych nowego modelu transportu zbiorowego. Całościowy projekt nowej siatki połączeń powinien zostać zaprezentowany we wrześniu.
Linie autobusowe 84/84A i 89 zostaną połączone w jedną, ale kursującą zdecydowanie częściej – co 20-25 minut. Dotychczas linia 84 jeździła co ok. 50 minut. Zostanie ona wydłużona z zachodniej części osiedla na Radogoszcz Wschód ulicami: 11 Listopada, Okulickiego, Zgierską i Świtezianki. Ponieważ pętla przy ul. Świtezianki jest położona peryferyjnie, autobus będzie zawracał na pętli ulicznej, której częścią będzie ul. Nastrojowa. To kontrowersyjne rozwiązanie, przeciw któremu protestuje część mieszkańców, dlatego zostało ono przyjęte na razie na trzymiesięczny okres próbny.
W przyszłości konieczne inwestycje
– Wraz z Radą Osiedla będziemy monitorować efekty zmian – zapowiada Maciej Sobieraj z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu. Jeśli połączenie autobusowe w takim lub podobnym kształcie utrzyma się dłużej, konieczne będzie zapewnienie komfortowej przesiadki na kursujące ul. Zgierską tramwaje. – Miejsce na węzeł przesiadkowy widzimy na wysokości ul. Brzoskwiniowej. W celu jego zorganizowania należałoby przedłużyć peron przystankowy oraz wykorzystać część wjazdu na pobliską stację paliw – mówi przedstawiciel ŁIPT.
Linia zostanie uruchomiona w najbliższy poniedziałek. Dla jej obsługi zostanie utworzonych 12 nowych przystanków. Korzyścią ma być także lepsze skomunikowanie osiedla z dworcem Łódź Żabieniec – najbliższą stacją, na której zatrzymują się pociągi dalekobieżne.
Trzy dekady czekania
To kolejny, po wprowadzonym w lipcu pakiecie zmian[link], efekt konsultacji społecznych modelu transportu zbiorowego „Łódź Łączy”. – Połączenie autobusowe obu części osiedla Radogoszcz było jednym z najczęściej zgłaszanych przez mieszkańców postulatów. Potrzeba poruszania się między częściami osiedla była przez wiele lat niezaspokojona przez transport miejski – argumentuje Tomasz Bużałek z Biura Strategii Miasta. – Mieszkańcy czekali na takie połączenie od 30 lat – wtóruje mu Zygmunt Barylski z Rady Osiedla Radogoszcz. Wypracowane rozwiązanie okazało się możliwe do wdrożenia niemal od ręki.
Aby uniknąć problemów na skrzyżowaniu Zgierska-Okulickiego (z powodu stromego podjazdu tuż przed torowiskiem tramwajowym istniała obawa, że autobusy będą uszkadzały sobie podwozie), zdecydowano się na obsługę linii 89 w nowym przebiegu taborem niskopojemnym – Jelczami Vero. – Jazdy testowe wykazały jednak, że w sytuacji awaryjnej, przy zachowaniu szczególnej ostrożności, trasę jest w stanie pokonać także autobus 12-metrowy – zaznacza Bużałek.
Co z szerszymi zmianami?
– Opublikowanie nowej siatki połączeń to jeszcze kwestia kilku tygodni. Prawdopodobnie we wrześniu pokażemy ją łodzianom i zaczniemy zbierać ich opinie – zapowiada przedstawiciel Biura Strategii. W całości nowo opracowany schemat będzie mógł wejść w życie dopiero po oddaniu do użytku dworca Łódź Fabryczna i układu drogowego Nowego Centrum Łodzi.
Opóźnia się także przedstawienie listy koniecznych inwestycji w infrastrukturę transportu zbiorowego, której przygotowanie Urząd Miasta zapowiadał na lipiec. Powodem ma być reorganizacja Zarządu Dróg i Transportu. Urzędnicy nie podają konkretnego terminu ukończenia dokumentu.