Nadal nie wiadomo, kiedy – i czy w ogóle – przywrócone zostaną kursy tramwaju linii 43 z Łodzi do Lutomierska. Podmycie torowiska w Konstantynowie Łódzkim wciąż nie jest bowiem naprawione. Gminy nie rozpoczęły też rozmów dotyczących niezbędnego remontu.
Przedłuża się proces ustalania przyszłości linii lutomierskiej. Choć rozmowy o naprawie
podmytego torowiska w Konstantynowie Łódzkim miały się odbyć w zeszłym tygodniu, spotkanie przedstawicieli władz Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego oraz MPK Łódź nie doszło jeszcze do skutku. Oznacza to, że z powodu relatywnie niewielkiej usterki tramwaje wycofane są z odcinka Konstantynów Łódzki – Lutomiersk już od trzech tygodni, a termin wznowienia ruchu nadal nie jest ustalony.
Spotkanie samorządów przesunięteRozmowy pomiędzy stronami
zapowiadał na początku miesiąca Kacper Demko, kierownik Gminnego Centrum Informacji gminy Konstantynów Łódzki. – Zapadną na nim decyzje co do usuwania skutków podmycia torów – zapewniał. Na te trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.
– Konstantynów Łódzki kontaktował się z Wydziałem Transportu [Zbiorowego ZDiT] – potwierdza bowiem co prawda Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi, ale dodaje, że na chwilę obecną zarząd nie ma żadnych nowych informacji o planowanej naprawie. Co więcej, rozmowy w tej sprawie w ogóle się nie zaczęły. – Termin wstępnego spotkania został ustalony na najbliższy czwartek – dodaje.
Rozkład jazdy wreszcie trafił do internetuNa razie więc podróżujący na trasie linii 43 zmuszeni są do korzystania z zastępczej linii Z43. Od naszej ostatniej publikacji w sprawie zawieszenia kursów tramwajów nieco poprawił się standard informacji pasażerskiej – kompletny rozkład jazdy autobusu został umieszczony na stronach internetowych MPK. Nadal nie zaktualizowano jednak rozkładu 43, a tramwajów nie wyposażono w czytelne tablice informujące o awaryjnym skróceniu trasy przejazdu.
W latach 90. przewozy udało się wskrzesićTrasa tramwajowa do Lutomierska otwarta została w 1929 r. jako przedłużenie funkcjonującej wówczas już od dziewiętnastu lat linii lutomierskiej. W 1956 r. obsługującemu ją połączeniu nadano numer 43, który nosi do dziś. W 1931 r. linię kończącą się przed Nerem przedłużono do centrum Lutomierska, przerzucając przez rzekę most kratownicowy, który stał się swoistym symbolem łódzkiej sieci tramwajów podmiejskich.
Nie jest to pierwszy przypadek zawieszenia komunikacji tramwajowej z niepewnymi perspektywami jej przywrócenia. W czerwcu 1991 r. na fali cięć w skali całej sieci łódzkiej ruch na odcinku Konstantynów – Lutomiersk został wstrzymany, a w zamian uruchomiono połączenie autobusowe obsługiwane przez prywatnego przewoźnika Raj. W lutym 1992 r. linia 43 zaczęła jednak docierać do położonego wówczas w województwie sieradzkim Lutomierska ponownie.
Należy przy tym zaznaczyć, że nawet jeśli samorządy dojdą w tym tygodniu do porozumienia w zakresie niezbędnej naprawy, nie zagwarantuje to funkcjonowania linii w dłuższej perspektywie. Zdegradowane torowisko wymaga bowiem kapitalnego remontu, a władze Lutomierska
wskazywały, że bez wsparcia województwa może on okazać się niemożliwy. Tymczasem samorząd regionalny
nie zamierza uczestniczyć finansowo w inwestycji.