Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: czy tramwaj wróci na Broniewskiego?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: czy tramwaj wróci na Broniewskiego?
fot. Kasper Fiszertramwaj w Łodzi
Urząd Miasta Łodzi opublikował wyniki konsultacji społecznych dotyczących miejskiego systemu transportowego w perspektywie roku 2025. Wśród konsultowanych propozycji zmian znalazła się odbudowa torowiska w ul. Broniewskiego. Projekt ten spotkał się z pozytywną reakcją łodzian. Większość łodzian była natomiast przeciwna inicjatywie Tempo-30 i budowie nowych arterii.

Pojawia się szansa odbudowy torowiska tramwajowego na łódzkiej ulicy Broniewskiego. Taka propozycja pojawiła się w przedstawionym przez miasto zarysie zmian systemu transportowego w perspektywie roku 2025. Krótki łącznik o długości ok. 400 metrów spiąłby ulice Kilińskiego i Rzgowską, co znacznie zwiększyłoby rolę południowego odcinka Kilińskiego. Dzięki uniknięciu konieczności jazdy naokoło skróciłby się też czas przejazdu pomiędzy centrum a pętlą Kurczaki. Jednocześnie możliwe stałoby się skierowanie tramwajów kursujących innymi trasami na pętlę przy dworcu kolejowym Łódź Chojny.

Nieco ponad połowa głosów „za”

Równoległa do najważniejszego ciągu północ – południe Kilińskiego stałaby się wówczas ważniejszą niż dziś alternatywą dla podstawowej trasy tzw. ŁTR przy przejazdach tramwajem pomiędzy Śródmieściem a Górną. Zwiększenie rangi byłoby tym wyraźniejsze, że miejski plan zakłada równoczesne ograniczenie ruchu kołowego na tej ulicy do docelowych wjazdów gospodarczych na praktycznie całym odcinku, na którym torowisko nie jest wydzielone. To tym istotniejsze, że na wąskiej jezdni często tworzą się korki, w których utykają i samochody, i tramwaje. Miasto chce też dążyć do odseparowania ruchu szynowego od kołowego na krótkim fragmencie Kilińskiego oraz na jej przedłużeniu – ul. Franciszkańskiej.

Urząd Miasta Łodzi opublikował wczoraj raport z prowadzonych w tej sprawie czerwcowych konsultacji społecznych. Jeśli o losie odbudowy torowiska zlikwidowanego w 1992 roku mieliby zdecydować łodzianie, którzy nadesłali do UMŁ wypełnione formularze, tramwaje niebawem powróciłyby na Broniewskiego. 52 proc. z nich zaznaczyło odpowiedzi „zdecydowanie popieram” lub „raczej popieram”. Co czwarty ankietowany nie określił jednoznacznie swojego stosunku do inwestycji (opcja „trudno powiedzieć”), reszta wyraziła sprzeciw.

Wyrzucenie samochodów sposobem na korki?

Wśród argumentów za realizacją inwestycji w ankietach najczęściej pojawiały się ogólnikowe odpowiedzi o konieczności zwiększania roli transportu zbiorowego kosztem indywidualnego. Łodzianie często zwracali uwagę na wyjątkowo duże korki w ciągu ulicy Kilińskiego i konieczność pilnego rozwiązania tego problemu.

Pojawiły się też głosy przeciwko planom UMŁ. – Przywracanie ruchu na Broniewskiego nie ma większego sensu, jest to krótki 400-metrowy odcinek, który jest dobrze skomunikowany autobusami MPK, poza tym taka odległość jest do pokonania spacerkiem w kilka minut – czytamy w raporcie. – Działanie to [odbudowa] wymagać będzie likwidacji pasów ruchu i zwężenia jezdni. Tymczasem jest to fragment DK14, a alternatywna trasa mająca ją zastąpić S14 jest pieśnią odległej (o ile w ogóle możliwej) przyszłości (...) – pisze inny uczestnik konsultacji (pis. oryg.).

„Tak” dla rowerów przy kolei, niepewne „nie” dla spowolnienia aut

UMŁ poddał też ocenie łodzian kilka innych propozycji transportowych. Najwięcej pozytywnych opinii zebrał projekt budowy parkingów rowerowych przy łódzkich przystankach kolejowych – poparło go 72 proc. biorących udział w konsultacjach. Zdecydowane „nie” ankietowani powiedzieli natomiast w sprawie budowy nowych arterii: Nowotargowej, przedłużenia Konstytucyjnej i tzw. trasy Karskiego. Aż 89 proc. głosujących wybrało opcję „zdecydowanie nie popieram”, kolejne 5 proc. – „raczej nie popieram”. – Jest spory dylemat. Nowe ulice są potrzebne, ale z drugiej strony to duże koszty i problemy dla ludzi mieszkających na terenie przyszłych inwestycji – czytamy w jednej z opinii. Inni łodzianie argumentowali, że budowa nowych dróg sprzyjać będzie nie komunikacji zbiorowej, a rozwojowi transportu indywidualnego.

Biorący udział w konsultacjach bardzo różnie oceniali natomiast pomysł wprowadzenia tzw. strefy Tempo-30, czyli obszaru z ograniczoną do 30 km/h prędkością maksymalną, który miałby objąć dużą część centrum Łodzi. Więcej było jednak opinii przeciwnych jej wytyczaniu – tak odpowiedziało 46 proc. głosujących przy 38-procentowym poparciu dla projektu (pozostali to niezdecydowani).

Będzie ciąg dalszy konsultacji, tym razem ze specjalistami

Trudno powiedzieć, jak bardzo reprezentatywne są wyniki konsultacji. Do UMŁ spłynęło bowiem zaledwie 327 ankiet. Jak poinformowała wczoraj prezydent miasta, w związku ze zróżnicowanymi opiniami konsultacje będą kontynuowane, ale w innej formie. – Będą to spotkania ze środowiskami samorządów zawodowych urbanistów, architektów, inżynierów drogownictwa i komunikacji. Spotkam się także z przedstawicielami organizacji samorządowych oraz przede wszystkim z mieszkańcami różnych dzielnic miasta – zapowiada Hanna Zdanowska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5