Do końca przyszłego roku na odcinku Traugutta między Kilińskiego a Sienkiewicza zmieni się nie tylko aranżacja ulicy, ale i ślad, w którym przebiega, przybędzie też nowe skrzyżowanie z nieistniejącą dziś ulicą wewnątrzkwartałową. Traugutta, której sąsiedni odcinek przed dwoma laty przebudowano na woonerf, tworzy najkrótsze dojście w linii prostej między dworcem Łódź Fabryczna a osią śródmieścia – deptakiem na ul. Piotrkowskiej. Dzięki inwestycji nabierze ona bardziej reprezentacyjnego charakteru, a jakość przestrzeni publicznej ulegnie poprawie.
Najważniejszą zmianę będzie stanowiło wyprostowanie przebiegu tego fragmentu ulicy, biegnącego dziś po lekkim łuku. Nowy ślad zostanie dopasowany do linii drzew, rosnących dziś bliżej Kilińskiego (istniejący szpaler zostanie doprowadzony aż do Sienkiewicza i uzupełniony o nowe nasadzenia, rośliny otrzymają też specjalny system nawadniania). Przebudowie zostaną także poddane oba kończące ulicę skrzyżowania, a jezdnia od strony Sienkiewicza zostanie znacznie zwężona.
Podobnie jak w przypadku większości modernizowanych ulic w śródmieściu, wymianie ulegnie nie tylko nawierzchnia jezdni oraz chodników wraz z poszerzeniem tych ostatnich. Inwestycja obejmie też przebudowę odwodnienia, sieci cieplnych i gazowych oraz pozostałej infrastruktury podziemnej. Oświetlenie i mała architektura zostaną wykonane w standardzie typowym dla strefy wielkomiejskiej. 19 miejsc postojowych zostanie wydzielonych z jezdni. W trosce o bezpieczeństwo przewidziano zamontowanie monitoringu. Dopiero podczas przebudowy – według zapowiedzi miejskich urzędników – dalszy ciąg uzyska droga rowerowa od strony dworca Łódź Fabryczna, która obecnie
urywa się tuż za przejazdem przez ul. Kilińskiego.
Między charakterystyczną parą wieżowców, zwaną niekiedy łódzkim World Trade Center (przy Traugutta 21/23 mieszczą się dziś komórki Urzędu Marszałkowskiego, a pod numerem 25 – firma Textilimpex), znajdzie się wylot nowej ulicy, biegnącej w stronę ul. Tuwima. Przebicie drogi przez środek kwartału będzie kolejnym przedsięwzięciem tego typu po zaplanowanej bliżej ul. Piotrkowskiej drodze między ul. Tuwima i Moniuszki. Z nową drogą będą przecinały się dwie inne nowo wybudowane ulice, łączące ją z Sienkiewicza (wylot znajdzie się mniej więcej w połowie) i Kilińskiego (ta ulica będzie przedłużeniem ul. Hasa w stronę dzisiejszej siedziby Straży Miejskiej, która ma zostać wyburzona). Dotychczasowy rozległy kwartał zostanie więc podzielony na cztery mniejsze części. W śladzie części planowanych ulic istnieją obecnie drogi wewnętrzne.
Również wybudowane od podstaw ulice mają zostać obsadzone drzewami o wysokości ponad 6 metrów, których na całym obszarze inwestycji przybędzie 76. Zamawiający przewidział udogodnienia dla pieszych: na wlotach nowych ulic ma zostać zachowana ciągłość przecinających jezdnie chodników.
Na tym jednak nie koniec zakresu przewidywanych zmian. Docelowo pod Łódzkim Domem Kultury, naprzeciwko głównego wyjścia z dworca, wzdłuż ulicy powstanie reprezentacyjny plac. Jego budowa będzie jednak możliwa dopiero po zakończeniu prac przy łódzkim kolejowym tunelu średnicowym, który ma przebiegać na głębokości ok. 16 metrów dokładnie pod spodem. W przeciwnym razie efekt wykonanych wcześniej prac zostałby zniszczony podczas wprowadzania pod ziemię tarczy TBM do drążenia tunelu.
Przebudowa Traugutta będzie częścią obszarowej rewitalizacji centrum Łodzi (ulica znajduje się na terenie kwartału nr 2). Wykonawca otrzyma zadanie „zaprojektuj i wybuduj”. ZIM oczekuje przedłużenia minimalnego okresu gwarancji do 5 lat w zakresie robót budowlanych, a do 3 – dla urządzeń oraz zieleni i jej pielęgnacji. Oferty w ogłoszonym przez Zarząd Inwestycji Miejskich przetargu mają zostać otwarte 24 maja.