Łódzkie MPK rozpoczęło eksploatację pierwszego dwukierunkowego składu zestawionego z dwóch wagonów 805Na. Złączony tyłami wagonów tramwaj obsługuje zastępczą linię Z2 uruchomioną w związku z remontem trasy W-Z.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Łodzi wprowadziło w tym tygodniu do ruchu pierwszy skład wagonów Konstal 805Na przystosowany do kursowania w obu kierunkach. Wagony 2900 i 2901 z zajezdni Chocianowice, które dotychczas kursowały w normalnym zestawieniu, złączone zostały tyłami – tak, by kabiny sterownicze znajdowały się po dwóch stronach składu.
Jeden wagon pełny, drugi pustyPoza tym w „osiemsetpiątkach” wprowadzono tylko drobne zmiany: obok świateł przednich znalazły się światła tylne, a lusterka umieszczono po obu stronach kabin. Rzecz jasna, podczas jazdy pasażerowie mogą korzystać tylko z jednego z wagonów składu – tego, który aktualnie jest wagonem prowadzącym. Drzwi drugiego znajdują się bowiem po przeciwnej stronie niż przystanki.
Do tymczasowego krańca z rozjazdem nakładkowym „Odwrócony” skład zadebiutował na zastępczej linii Z2 uruchomionej w związku z remontem al. Piłsudskiego i al. Mickiewicza
w ramach przebudowy trasy W-Z. Linia ta kończy się na zaimprowizowanym krańcu zorganizowanym na skrzyżowaniu ulic Tuwima i Kilińskiego.
Nie ma tu pętli, więc tramwaje korzystają z tymczasowego rozjazdu nakładkowego umieszczonego pomiędzy torami. Do tej pory trasę obsługiwały tylko wagony z drzwiami po obu stronach. Aby dostosować ją do nowego taboru, na Tuwima rozdzielone zostały przystanki dla wysiadających i dla wsiadających – słupek tego drugiego został ustawiony po drugiej stronie ulicy, od strony drzwi otwieranych podczas jazdy w kierunku Widzewa.
Połowa składu na mało popularnej linii Konieczność każdorazowego wyłączania dla podróżnych jednego z wagonów drastycznie obniża pojemność składu, ale wytypowana dla niego linia to jedno z najmniej obciążonych połączeń w mieście. Na niemal całej swojej trasie Z2 dublowane jest przez kursujące częściej linie autobusowe, więc podróżni decydujący się na tramwaj bez problemu mieszczą się w przednim wagonie.
Dwukierunkowe składy na czas dużych remontówPierwsze wagony dwukierunkowe od czasu wycofania tramwajów generacji N pojawiły się na łódzkich ulicach kilka lat temu, ale dopiero rozpoczęte w październiku zeszłego roku remonty wymusiły praktyczne użycie możliwości jazdy w obu kierunkach. Jednoczesne zamknięcie centralnej części jednego z dwóch najważniejszych ciągów komunikacyjnych miasta i całego kwartału ulic wokół przebudowywanej stacji Łódź Fabryczna uniemożliwiły normalną obsługę prowadzącej ze Śródmieścia na Górną ulicy Kilińskiego. Na całym przejezdnym odcinku uruchomiona została linia Z1.
Miesiąc później do tego samego krańca
skierowana została inna linia tymczasowa – Z2, która zapewnia obsługę przejezdnego fragmentu trasy W-Z. Wagony dwukierunkowe, zwłaszcza najkrótsze M6S i najstarsze GT8ZR, kursują także na podmiejskiej trasie 46 do Ozorkowa. Dotychczas rezerwa sprowadzonego z Niemiec taboru z dwoma kabinami była więc bardzo niewielka.