Łódź intensywnie remontuje ważne ulice. Inwestycje dają szansę na znaczącą poprawę podróżowania i komunikacją zbiorową, i własnym samochodem. Prace wywołują jednak spory problem, obejmują bowiem... biegnące w niewielkiej odległości od siebie ciągi równoległe.
Zarząd Dróg i Transportu zapowiedział właśnie kolejny remont charakteryzującej się sporym ruchem ulicy w Śródmieściu. 20 marca zamknięta zostanie jednokierunkowa ul. Jaracza na krótkim odcinku Wschodnia – Piotrkowska o długości ok. 190 metrów. Uzupełniona zostanie tworząca nawierzchnię jezdni kostka, roboty obejmą też sieć ciepłowniczą i gazową.
Prace wykona Strabag, który prowadzi trwający od roku remont krzyżującego się z Jaracza deptakowego odcinka Piotrkowskiej. Rozpoczynający się w przyszłym tygodniu remont potraktowano jako zamówienie uzupełniające roboty na reprezentacyjnej ulicy, a jego realizację zaplanowano z tej samej puli pieniędzy, więc nie było konieczne ogłaszanie dodatkowego przetargu.
Mały odcinek o dużym znaczeniu
Przebudowa Jaracza potrwa do końca czerwca i do tego czasu dopuszczone będą tylko wjazdy docelowe do stojących wzdłuż ulicy kamienic. Choć pozornie zamknięcie krótkiego odcinka wąskiej, jednokierunkowej drogi nie powoduje wielkich utrudnień, wyłączenie go z ruchu oznacza przerwanie ciągu Jaracza – Więckowskiego, jednej z alternatyw dla rozkopanej trasy W – Z w kierunku zachodnim.
Trwa bowiem rozpoczęta jesienią zeszłego roku przebudowa głównej równoleżnikowej arterii miasta. Zamknięty jest jej centralny odcinek, którego rolę z trudem przejęła przede wszystkim jednopasmowa – a więc znacznie węższa – ul. Narutowicza i jej przedłużenie, ul. Zielona. To właśnie tam przeniesiony został ruch tramwajowy i znaczna część samochodowego. Auta objeżdżają tamtędy także nieprzejezdne na wprost skrzyżowanie Piotrkowskiej z 6 sierpnia i Traugutta.
Dwa objazdy na jednej ulicy
Właśnie Narutowicza i Zieloną biegnie także sugerowany kierowcom objazd Jaracza, tą samą drogą skierowane zostaną autobusy trzech linii autobusowych, w tym jednej z najbardziej obłożonych w skali miasta i pełniącej częściowo alternatywną dla wycofanych z ciągu W – Z tramwajów – 96. Dodatkową przeszkodą jest to, że właśnie na odcinku, na którym ruch zwiększy się teraz szczególnie, torowisko tramwajowe nie jest wydzielone, a tramwaje już teraz utykają tam w korkach.
Kolejny raz opóźnienia w całym mieście
To kolejny przypadek, kiedy miasto zamyka równoległe drogi w okresie największych utrudnień – podobnie było jesienią, kiedy ciąg Mickiewicza – Piłsudskiego został częściowo wyłączony z ruchu przed zakończeniem robót na alternatywnej Kopernika. Takie działanie powoduje brak płynności ruchu ulicznego i dezorganizację rozkładu jazdy. Podróżujących komunikacją miejską znów czekają nie tylko uciążliwe dojścia do autobusów czy tramwajów po remontowanych ulicach, ale też niepewność godziny przyjazdu i czasu jazdy.
Tym razem dotyczy to niemal wszystkich relacji w układzie wschód – zachód w mieście: trudniej będzie dojechać tak na Retkinię, jak i na Widzew, ale też do Konstantynowa Łódzkiego (w korkach utknie podmiejska dziewiątka) czy na odległe osiedle Teofilów (dojeżdża tam 96). Do czasu zakończenia wszystkich robót łódzki transport zbiorowy będzie więc niemal w całości działał na zasadzie loterii.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.