Planowany nowy przystanek Łódź Retkinia to wspólne przedsięwzięcie PKP PLK i urzędu marszałkowskiego. Pozwoli on mieszkańcom dużego blokowiska i sąsiadującego z nim osiedla domów jednorodzinnych na wygodniejsze korzystanie z kolei, także wewnątrz miasta. Obecnie trwają prace przygotowawcze.
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego potwierdza wcześniejsze informacje PKP PLK dotyczące
budowy nowego przystanku Łódź Retkinia przy linii nr 14 wybiegającej z Łodzi w kierunku zachodnim. Powstanie on pomiędzy stacjami Łódź Kaliska i Lublinek przy dużym osiedlu bloków, które dotychczas nie było w ogóle obsługiwane koleją. Zatrzymają się tam pociągi regionalne jadące do Sieradza lub dalej.
Finansowanie budowy ze środków RPO i PKP PLKZgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prace zsynchronizowane mają być z dużym remontem linii nr 14 pomiędzy Łodzią a Zduńską Wolą, ale jak poinformował nas UMWŁ, powstanie nowego przystanku nie jest elementem tzw. rewitalizacji trasy. – Budowa przystanku Łódź Retkinia planowana jest w ramach projektu „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” – precyzuje Jacek Grabarski z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. Inwestycja współfinansowana ma być z łódzkiego funduszu RPO.
Poza przyznaniem środków unijnych samorząd nie będzie angażował się finansowo w realizację przedsięwzięcia. – Za ten zakres odpowiadać będzie Spółka PKP PLK S.A. – wskazuje przedstawiciel urzędu. Po stronie władz regionu leży natomiast przygotowanie dokumentacji inwestycji. Prace przygotowawcze dla całości projektu realizuje obecnie konsorcjum IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. – IDOM Consulting, Engineering, Architecture S.A.
Przystanek na skraju osiedla – Przystanek zostanie zlokalizowany w rejonie skrzyżowania ulic Maratońskiej i Retkińskiej – informuje Jacek Grabarski. PKP PLK zapowiada, że jego budowa będzie również okazją do przebudowy istniejącej tam kładki nad torami, która łączy ul. Retkińską z ul. Czerwonego Kapturka i dalej z ul. Falistą. W bezpośrednim sąsiedztwie planowanej lokalizacji mieści się centrum handlowe Retkinia, a w kwadrans można stąd dojść do al. Wyszyńskiego stanowiącej główną oś osiedla.
Wybrany wariant umiejscowienia nowych peronów wydaje się najlepszym z możliwych, tym niemniej linia nr 14 biegnie skrajem dużego blokowiska. Dla dużej części mieszkańców osiedla nadal łatwiejszy pozostanie więc dojazd tramwajem lub autobusem do Dworca Kaliskiego, bo komunikacja mejska jest na tej trasie bardzo sprawna. Znacznie poprawi on natomiast sytuację mieszkańców słabiej skomunikowanego osiedla domków po drugiej stronie torów.
Możliwy będzie zjazd w kierunku WidzewaNowy przystanek ma powstać już za istniejącym obecnie posterunkiem odgałęźnym Retkinia. Oznacza to, że będzie on mógł obsłużyc nie tylko kursy jadące do stacji Łódź Kaliska, ale także omijające ją łącznicą biegnącą do tzw. kolei obwodowej Łódź Kaliska – Łódź Widzew (linia nr 25). Po otwarciu tunelu średnicowego pociągi mogłyby stąd natomiast docierać bezpośrednio do Łodzi Fabrycznej.