W ciągu najbliższych dni, zapewne w środę lub w czwartek (Zarząd Dróg i Transportu nie podaje dokładnej daty) ma zostać uruchomiona tramwajowa linia zastępcza Z w relacji Północna - Łagiewnicka/Inflancka. Ponieważ druga z wymienionych krańcówek będzie miała postać zjazdu międzytorowego (brak pętli lub trójkąta), do jej obsługi będzie musiał zostać wykorzystany tabor dwukierunkowy i dwustronny.
Uruchomienie linii będzie możliwe dzięki
udrożnieniu skrzyżowania Piotrkowska - Żwirki, dzięki czemu na ul. Piotrkowskiej i al. Kościuszki przestały być potrzebne używane niemieckie wagony dwukierunkowe. Aby te mogły zmieniać kierunek jazdy na Łagiewnickiej, trzeba jednak zamontować na przyszłym krańcu rozjazd nakładkowy. - Dokładny termin uruchomienia linii Z jest uzależniony od zainstalowania rozjazdu, co może potrwać kilka dni - mówi Jacek Sarzało ze ZDiT. Dyrektor tej instytucji Grzegorz Nita dodaje, że nastąpi to zapewne w środę lub czwartek.
Prowizoryczna oferta dla ŁagiewnickiejUtworzenie linii Z ma ścisły związek ze zmianami organizacji ruchu drogowego w rejonie modernizowanego wraz ze wspomnianą ulicą Ronda Powstańców 1863 r. Zamknięcie z dniem wczorajszym (1 września) południowego wlotu Łagiewnickiej w Inflancką spowodowało zmiany tras linii autobusowych 65/65A, 66, zastępczej Z3 i nocnej N2, które zamiast Łagiewnicką, musiały zostać skierowane równoległą Franciszkańską. Tramwaj zastępczy, jadąc Północną, Ogrodową, Zachodnią, Dolną i Łagiewnicką, ma zapewnić transport mieszkańcom położonych przy niej licznych bloków i kamienic, a także pracownikom pobliskich zakładów (m. in. Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania).
Droga do remontu, tory - nieLinia ma funkcjonować przez ok. 2 miesiące, do czasu zakończenia przebudowy Inflanckiej (koniec października 2014 r.). Po tym terminie na stałą trasę powróci linia 3. Należy odnotować, że w ramy kosztującej ok. 40 mln zł inwestycji, obejmującej także remont pobliskich dróg objazdowych, nie ujęto remontu końcowego odcinka torowiska wzdłuż ul. Wycieczkowej o najgorszym stanie technicznym. Wymianie uległ jedynie krótki odcinek przebiegający przez skrzyżowanie z Łagiewnicką,
co skłania część środowisk transportowych do obaw przed budową w tym miejscu pętli i skróceniu do niej linii. Tymczasem nawierzchnię ul. Warszawskiej na ponadkilometrowym odcinku od Ronda Powstańców do wiaduktu wymieniono już w pierwszym etapie prac (marzec - czerwiec br.).