Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: Konflikt o pasy rowerowe na Bałutach
fot. Roman CzubińskiPas rowerowy w Łodzi
Na liście wniosków do przyszłorocznego budżetu obywatelskiego (głosowanie trwa do 9 października) figuruje kolejna propozycja malowania pasów rowerowych na łódzkich ulicach. Część łódzkich kierowców obawia się, że ewentualna realizacja zadania spowoduje zmniejszenie liczby pasów ruchu dla samochodów, blokując skrzyżowania i pogarszając płynność ruchu. Odpowiedzialny za merytoryczną ocenę zadania Zarząd Inwestycji Miejskich rozwiewa te obawy.

Kością niezgody jest jedna z zaproponowanych we wniosku ulic: Łagiewnicka na wysokości Bałuckiego Rynku, między ul. Zawiszy a Dolną. Odcinek o długości ok. 500 metrów jest raczej wąską, jednojezdniową ulicą o klasie drogi zbiorczej i sporym natężeniu ruchu.

EL00000: Brak miejsca na skrzyżowaniach

– Wymalowanie pasów na Łagiewnickiej musi spowodować zmniejszenie liczby pasów do ruchu ogólnego – twierdzi lider Inicjatywy „EL00000 – Zmotoryzowani Mieszkańcy Łodzi” Paweł Pijanowski. Jak utrzymuje, szerokość jezdni w newralgicznym miejscu – przy skrzyżowaniu z ul. Zawiszy – wynosi ok. 10 metrów. Mieszczą się tam 3 pasy ruchu: jeden z południa na północ i dwa z północy na południe, w tym jeden przeznaczony do skrętu w lewo. – Na jeden pas przypada więc nieco ponad 3 metry. Zwężenie pasów, o ile w ogóle możliwe, doprowadziłoby do obniżenia prędkości, a więc do niewydolności transportowej ulicy i do powstania korków. Przy Rynku Bałuckim nie widzimy więc innej możliwości zmieszczenia pasów dla rowerów, niż likwidacja jednego z istniejących pasów ruchu. To z kolei spowoduje, że samochody jadące prosto i skręcające będą się nawzajem blokowały – przekonuje.

Jak dodaje Pijanowski, być może pasy rowerowe zmieściłyby się na odcinkach między skrzyżowaniami, gdzie pasy ruchu są szersze. Przy skrzyżowaniach lider EL00000 nie widzi jednak na to szans. – W miejscach takich jak ul. Łagiewnicka nie da się poprawić bezpieczeństwa rowerzystów bez gruntownej i kosztownej przebudowy całej drogi. Nie można osiągnąć tego celu przy pomocy samej farby – podsumowuje. Jak dodaje, Zarząd Inwestycji Miejskich przez miesiąc nie odpowiedział oficjalnie na pytania Inicjatywy w tej sprawie.

ZIM: Pasy nie muszą być ciągłe

Z odpowiedzi rzecznika ZIM Piotra Grabowskiego wynika jednak, że zmiany w układzie pasów ruchu ul. Łagiewnickiej nie będą konieczne. – Podobnie jak przy poprzednich zadaniach polegających na zmianie oznakowania poziomego, ruch samochodowy nie ucierpi. Pasy ruchu w wielu miejscach Łagiewnickiej mają dziś 4 metry szerokości, a więc są na tyle szerokie, że bez problemu można zwęzić je do 3,5 lub 3 metrów, pozostawiając część powierzchni jezdni dla rowerzystów – przekonuje rzecznik. Zabranie kierowcom części przestrzeni nie spowoduje więc zmniejszenia płynności ruchu. – Nie powinna też zmienić się maksymalna dopuszczona prędkość. Natomiast tam, gdzie są potrzebne trzy pasy ruchu, bo trzeba zachować wydzielone pasy do skrętu – zamiast pasów pojawią się sierżanty rowerowe – zapowiada Grabowski.

Czy przerywane pasy rowerowe będą spełniały swoje zadanie? – Na łódzkich drogach, choćby przy Narutowicza czy Kilińskiego, są już miejsca, w których szerokość jezdni nie pozwala na zachowanie nieprzerwanego ciągu pasa rowerowego. Musi on być na pewnych odcinkach zastępowany sierżantami. To rozwiązanie się sprawdza. Rowerzysta może kontynuować podróż, a kierowcy otrzymują informację, że w tym miejscu konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności – przekonuje rzecznik.

– Szanuję regulamin budżetu obywatelskiego i jeśli głosowanie doprowadzi do wprowadzenia tych rozwiązań, będę musiał się z przykrością z tym pogodzić – deklaruje Pijanowski. – Będzie to jednak przykład tego, jak budżet obywatelski w obecnym kształcie może szkodliwie wpływać na miasto. Uważam, że w kolejnych edycjach będą konieczne zmiany w regulaminie i sposobie zatwierdzania wniosków. Trzeba analizować wnioski do budżetu obywatelskiego także pod kątem tych konsekwencji, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka – uzasadnia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Roman Czubiński 19 sierpnia 2016

Najszersza droga rowerowa na świecie

Prawo & Finanse

Najszersza droga rowerowa na świecie

Dominik Wójcik 19 listopada 2014

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Mobilność

Łódź: Pasy dla rowerów wyznaczone z kilkuletnim opóźnieniem

Roman Czubiński 27 lipca 2020

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Przestrzeń

Łódź. Opóźniony przetarg na pasy rowerowe

Roman Czubiński 19 sierpnia 2016

Najszersza droga rowerowa na świecie

Prawo & Finanse

Najszersza droga rowerowa na świecie

Dominik Wójcik 19 listopada 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5