MPK-Łódź przejęło od prywatnej firmy Koro ze Zgierza obsługę linii 58. Przez ostatnie kilka miesięcy przewoźnicy kursowali wspólnie, obsługując różne warianty połączenia. Wcześniej przez wiele lat prywatna firma funkcjonowała na tej trasie samodzielnie.
Wraz z początkiem stycznia tego roku zmniejszyła się liczba przewoźników świadczących swoje usługi komunikacyjne na liniach łódzkiej komunikacji miejskiej. Poza MPK linie miejskie obsługuje już tylko zgierski Markab, który wykonuje kursy na mocy porozumienia z gminą Zgierz. Do końca 2017 r. po ulicach Łodzi kursowały także autobusy niewielkiej firmy prywatnej Koro ze Zgierza.
Prywatne autobusy kursowały od 1992 r.
Niemal od samego początku swojego funkcjonowania przedsiębiorstwo związane było z linią 58 łączącą centrum miasta z peryferyjnym osiedlem Stoki. Na początku lat 90. zeszłego stulecia MPK oddało obsługę kilku tras małym przewoźnikom prywatnym, którzy początkowo emitowali swoje bilety, a później honorowali bilety miejskie. Jedną z firm, które skorzystały na dynamicznych przemianach tamtego okresu, było właśnie Koro.
Do końca 2016 r. obsługiwało ono linię 58 wraz z wariantem 58A samodzielnie. Tzw. umowa powierzenia, jaką miasto zawarło z własnym przewoźnikiem, wymusiła jednak rezygnację z usług prywatnego podmiotu, bo samorząd zagwarantował MPK monopol na obsługę zadań zlecanych przez Zarząd Dróg i Transportu. Plany zastąpienia Koro spotkały się jednak z dużym oporem mieszkańców Stoków, którzy zebrali przeszło 2 tys. podpisów pod petycją o zmianę zamierzeń.
MPK zapewnia, że jest w stanie obsłużyć 58 samodzielnie
Apel zbiegł się w czasie z pewnymi problemami taborowymi łódzkiego MPK. Przewoźnik zawarł więc z Koro umowę na obsługę 58 jako podwykonawca miejskiej spółki. Po kwietniowej reformie komunikacyjnej liczba brygad i wariantów linii uległa zwiększeniu, więc oba podmioty obsługiwały połączenie wspólnie. Przed dwoma tygodniami charakterystyczne czerwono-kremowe autobusy Koro zostały jednak całkowicie zastąpione żółto-czerwonymi wozami miejskimi.
– Zakończyliśmy współpracę z firmą Koro, ponieważ zakończyła się roczna umowa, jaka została z tą firmą zawarta. Kontynuowanie umowy podwykonawstwa byłoby możliwe jedynie w przypadku ogłoszenia przetargu. Oczywiście przetarg wygrałaby firma, która spełniłaby wymogi specyfikacji przetargowej i zyskała najlepszą ocenę [niekoniecznie Koro – dop. kf] – tłumaczy Agnieszka Magnuszewska z Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. – Spółka nie podjęła jednak decyzji o ogłoszeniu takiego przetargu, bo jest w stanie sama obsłużyć linię 58 – zapewnia.
Z jednej strony społeczne poparcie, z drugiej – relatywnie dużo skarg
Przedstawicielka MPK dodała przy tym, że jakość świadczonych przez Koro usług budziła zastrzeżenia podróżnych. – W roku 2017 wpłynęło do nas dziewięć skarg [dotyczących linii 58], w tym sześć dotyczących Koro, jedna – MPK i dwie – spraw niezwiązanych bezpośrednio z działalnością przewoźników – wylicza. W udostępnionych naszej redakcji pismach od pasażerów przewijały się wątki nienależytego utrzymania czystości wewnątrz pojazdów, ich złego stanu technicznego i niepunktualności odjazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.