Torowisko linii na Olechów jest gotowe niemal w całości. Do października wykonawca powinien zakończyć rozwieszanie sieci trakcyjnej, tak by umożliwić wjazd tramwajów na jazdy próbne.
Olechów: tory są wszędzie, sieć jeszcze nie
Kierowcy poruszają się już po al. Ofiar Terroryzmu 11 Września bez utrudnień. – Zakończyliśmy prace związane z budową przejazdu nowego torowiska przez jezdnię – wyjaśnia wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. Na samej pętli trwają prace wykończeniowe: do wykonania pozostały roboty brukarskie i ukończenie budynku ekspedycji.
Na dalszym odcinku, wzdłuż ul. Hetmańskiej, torowisko jest gotowe. Pozostało jeszcze wysypanie warstwy humusu, obsianie trawą, prace przy peronach i rozwieszenie sieci trakcyjnej w miejscach, w których na razie jej brakuje (m. in. na pętli przy zakładach Della). Wspomniana pętla aż do końca prac u schyłku października pozostanie niedostępna dla autobusów, które wysadzają teraz pasażerów bezpośrednio przy al. Ofiar Terroryzmu.
Widzew: większość prac za nami
W ponad rok po rozpoczęciu przebudowy wschodni odcinek Trasy W-Z (od pętli Dell do skrzyżowania al. Piłsudskiego – Kilińskiego) można uznać za w większości ukończony. – Na większości tego odcinka mamy gotowe torowisko, rozwieszamy sieć. Pracownicy firmy Mosty-Infrastruktura kończą też budowę drugiego, północnego wiaduktu na skrzyżowaniu Rokicińska – Gogola. Na zjeździe od strony zachodniej położono już pierwszą warstwę asfaltu – wylicza K. Mikołajec. Trwa też, między innymi, adaptacja przejść podziemnych dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
W połowie września powinno zostać przywrócone do ruchu Skrzyżowanie Marszałków. Nie należy jednak liczyć na otwarcie odcinka przed terminem (w myśl umowy – 31 października). – Wykonawca nie informował nas o wyprzedzeniu harmonogramu, a my też na to nie naciskamy. Najważniejsze, by zostały dotrzymane terminy umowne – przekonuje wicedyrektor ZDiT. Szansa na przyspieszenie istnieje za to w przypadku krótszego odcinka na Retkinię.
Pierwsze próbne kursy – jesienią
Torowiska nie ma jeszcze na Rondzie Inwalidów oraz na pętli Widzewska, wewnątrz której mieści się zaplecze Mostów-Infrastruktury. – Termin likwidacji zaplecza i ułożenia torów jest ujęty w harmonogramie. Nic nie wskazuje na to, by miał nie być dotrzymany – uspokaja K. Mikołajec. Warto dodać, że przebudowa poprawi funkcjonalność pętli: dzięki dodaniu łuku zachodniego tramwaje będą mogły zawracać na niej nie tylko, jak dotychczas, jadąc z kierunku centrum, ale także od strony osiedla Widzew Wschód.
– Nie mamy jeszcze podanego terminu jazd próbnych, ale przypuszczamy, że zaczną się w październiku. Zakładamy, że będzie już wtedy wydane pozwolenie na użytkowanie – zapowiada przedstawicielka ZDiT. Jednocześnie będą odbywały się pomniejsze roboty wykończeniowe, związane m. in. z nasadzeniami zieleni.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.