Na szkielecie zadaszenia nad Dworcem Tramwajowym Centrum (przystanek przesiadkowy między jezdniami al. Mickiewicza, pomiędzy Piotrkowską a Kościuszki) zaczęto rozwieszać membranę. Przypomnijmy, że pierwotne plany zakładały rozpoczęcie jej montażu... na przełomie października i listopada ubiegłego roku.
– Całość prac, o ile pogoda na to pozwoli, zostanie wykonana do końca listopada. Potem pod zadaszeniem rozpocznie się układanie torów, rozwieszanie sieci trakcyjnej i budowa peronów –
mówiła wtedy "Transportowi Publicznemu" wicedyrektor łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec. Dziś pracownicy budującej przystanek firmy Mosty Łódź tłumaczą zmianę harmonogramu nieprzewidzianymi trudnościami, jakie wystąpiły na wcześniejszych etapach budowy szkieletu. Przez pewien czas na rozwinięcie membrany nie pozwalała też pogoda. Pod szkieletem zadaszenia i w bezpośrednim sąsiedztwie przystanku ułożono już jednak znaczną część szyn.
Wizja i rzeczywistośćWzór na membranie zaprojektował autor koncepcji całego zadaszenia architekt Jan Gałecki. – Dach przypomina abstrakcyjną, barwną mozaikę, w której dominuje błękit, ale są też "uderzenia graficzne" fioletu, czerwieni czy żółci. Zastosowanie membrany ETFE jest nowatorskim rozwiązaniem, wynikającym z udanej współpracy międzynarodowej –
mówił projektant w rozmowie z naszym portalem. Zanim wyprodukowane w Japonii tworzywo o łącznej powierzchni 3000 metrów kwadratowych dotarło do Łodzi, zostało zabarwione we Włoszech. – Przystanek Piotrkowska Centrum ze swoim barwnym dachem będzie największym na świecie budynkiem wykonanym w tej technologii – dodał.
Projekt Gałeckiego musiał jednak zostać dostosowany do realiów. Pokrycie dachowe miało pierwotnie zostać wykonane ze szkła, które jednak okazało się zbyt ciężkie. Podczas tworzenia projektu budowlanego zwiększono też grubość stalowych elementów konstrukcyjnych zadaszenia. Połaciom dachowym nadano bardziej stromy spadek, by zimą śnieg pod własnym ciężarem zsuwał się z nich do ogrzewanych elektrycznie koryt dachowych.
Przesiadki pod wspólnym dachemWarto zwrócić uwagę na rozwiązanie problemu wymiany zużytych fragmentów dachu. – Został stworzony graficzny wzór membrany, zapisany w plikach elektronicznych. Na jego podstawie w każdej chwili można wydrukować dany fragment, który zostanie uszkodzony lub z innych powodów będzie wymagał wymiany. Sztukowanie dachu przypadkowymi, niepasującymi do całości elementami nie będzie więc miało miejsca – mówi Gałecki.
Wymiary konstrukcji zadaszenia to 100 metrów długości, 33 m szerokości i 13 m wysokości. Ekipa alpinistów rozwieszająca membranę liczy dziesięciu członków. Ich praca ma – według zapewnień wykonawcy – zakończyć się do połowy sierpnia, a więc na półtora miesiąca przed oddaniem do użytku centralnego odcinka Trasy W-Z wraz z przystankiem.
Centrum przesiadkowe w al. Mickiewicza będzie odgrywało kluczową rolę w usprawnieniu transportu zbiorowego w śródmieściu Łodzi. Tramwaje kursujące po dwóch najbardziej obleganych ciągach w mieście (Widzew – Retkinia i Plac Niepodległości – Bałuty) będą zatrzymywały się przy peronach położonych równolegle i bardzo blisko siebie, co ułatwi przesiadanie się między nimi. Dzięki zadaszeniu oraz wykonanym z aluminium, szkła i membrany bezbarwnej ścianom bocznym przesiadka będzie odbywała się w komfortowych warunkach niezależnie od pogody.