Fot. Kasper FiszerTramwaj na terenie zajezdni Brus
Łódź odsuwa w czasie plany zorganizowania na terenie zajezdni Brus muzeum komunikacji miejskiej. Powodem jest zaangażowanie znacznych środków w rewitalizację obszarów śródmiejskich. Obiektem opiekują się dziś wolontariusze z Klubu Miłośników Starych Tramwajów.
W najbliższym czasie planowane od kilku lat muzeum komunikacji na terenie zajezdni tramwajowej Brus nie powstanie – tak najkrócej można podsumować aktualne stanowisko władz miasta w tej sprawie. W niewykorzystywanej do prowadzenia ruchu liniowego od 2012 r. dawnej bazie spółki Tramwaje Podmiejskie już dziś stacjonują historyczne pojazdy kilku właścicieli, a opiekujący się obiektem Klub Miłośników Starych Tramwajów kilka razy w roku organizuje dni otwarte, podczas których można zwiedzać zabytkową remizę. Jednak aby stała się ona pełnoprawną placówką muzealną, niezbędne są duże inwestycje, które przekraczają możliwości finansowe stowarzyszenia wolontariuszy.
Wkład własny inwestycji unijnej zbyt drogi dla miasta
Po likwidacji spółki Tramwaje Podmiejskie pomysł organizacji tam muzeum obejmującego nie tylko transport miejski, ale i lotniczy, rozważało miasto. – Był to jeden z wielu potencjalnych sposobów zagospodarowania obiektów dawnej zajezdni tramwajowej. Dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia w 2013 r. została przygotowana dokumentacja w postaci programu funkcjonalno-użytkowego, według którego całkowity koszt inwestycji oszacowany został na poziomie 41,35 mln zł. Ostatecznie decyzja o realizacji takiego projektu nie zapadła – przypomina Robert Kolczyński, p.o. dyrektor Wydziału ds. Zarządzania Projektami Urzędu Miasta Łodzi.
– Projekt został wpisany na listę rezerwową projektów strategicznych miasta. Przesądziły o tym w znacznej mierze prognozowane wysokie koszty realizacyjne i zakładany niski poziom dofinansowania ze środków zewnętrznych – argumentował nasz rozmówca. Dodał, że w zeszłym roku UMŁ ponownie podjął analizy mające ocenić możliwość budowy muzeum w oparciu o środki unijne perspektywy 2014 – 2020. – W każdym z rozważanych wariantów wysokość wkładu własnego przekraczała możliwości budżetowe miasta – stwierdził.
Aktualizacja dokumentacji inwestycyjnej byłaby teraz niegospodarnością
Wszystko wskazuje przy tym, że realizacja początkowych zamierzeń nie jest już dziś możliwa. – Na chwilę obecną kolekcja eksponatów samolotów nie znajduje się w Łodzi – mówi bowiem Robert Kolczyński. Aktualizacji lub wręcz opracowania od nowa wymaga zatem wspomniany program funkcjonalno-użytkowy. – W przypadku braku zabezpieczonych środków na realizację projektu byłoby to wydatkiem niegospodarnym – ocenia przy tym przedstawiciel magistratu.
Poinformował on też, że z uwagi na zaplanowane bardzo duże wydatki miejskie plany dotyczące zajezdni Brus zostały odłożone w czasie. – Priorytetem na lata 2018 – 2022 będzie rewitalizacja obszarowa centrum Łodzi, która pochłonie około 1 mld zł. Realizacja innych projektów inwestycyjnych będzie możliwa po roku 2022, dlatego też do tematu aktualizacji dokumentacji [dotyczącej muzeum komunikacji] będzie można powrócić w roku 2021 – podsumował p.o. dyrektor Wydziału ds. Zarządzania Projektami UMŁ.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.