fot. Kasper Fiszer.Autobusowa część dworca Łódź Fabryczna
Po czterech miesiącach funkcjonowania nowego dworca Łódź Fabryczna na tamtejszym przystanku autobusów regionalnych i dalekobieżnych wreszcie stanąć ma gablota z rozkładem jazdy. Na razie podróżni są bowiem pozbawieni podstawowej informacji o kursach. Wciąż nie będzie można liczyć natomiast np. na komunikaty megafonowe.
Podróżni korzystający z autobusowej części dworca Łódź Fabryczna muszą obecnie znać wszystkie informacje dotyczące swojego połączenia jeszcze przed przyjściem na przystanek. Informacja pasażerska została tam bowiem ograniczona do minimum. Choć perony autobusowe objęte są systemem nagłośnienia, nadawane komunikaty dotyczą odjazdów pociągów, a nie autokarów. Nie ma też okienek informacyjnych czy kasowych, w których można by zasięgnąć porady.
Co więcej, na całym placu z kilkudziesięcioma stanowiskami odjazdowymi nie zamieszczono na razie nawet rozkładu jazdy. Jedynym działającym elementem systemu informacyjnego pozostają więc tablice wskazujące perony dla kilku najbliższych kursów. Prezentowane na nich dane są jednak mocno ograniczone (nie zawierają przystanków pośrednich czy terminów kursowania), a choć zainteresowanie przewoźników przeniesieniem kursów do nowego obiektu jest nadal stosunkowo niewielkie, na ekranach nie mieszczą się już informacje odnoszące się do całej doby.
Zwłoka w ustawieniu gabloty to celowe działanie ZDiT
W efekcie podróżny, który np. wysiadł z pociągu i szuka możliwości dalszego przejazdu, nie ma żadnej szansy na uzyskanie informacji, nie korzystając z mobilnego urządzenia z dostępem do internetu. Jak zapewnia zarządca wielostanowiskowego przystanku autobusowego (urzędnicy unikają określania go mianem dworca), sytuacja ta ma zmienić się jeszcze w kwietniu. – Gablotę z rozkładami jazdy chcielibyśmy zamieścić jeszcze w tym miesiącu. Obecnie ustalamy szczegóły z wykonawcą – mówi bowiem Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
– Z tego typu formatem rozkładów chcieliśmy zaczekać do pojawienia się większej liczby przewoźników, aby zaprezentować pasażerom przygotowaną i pełną informację o połączeniach – tłumaczy opóźnienie przedstawiciel ZDiT. Dodaje przy tym, że taka decyzja nie oznacza planów aktualizowania danych jedynie raz na jakiś czas. – Oczywiście każde nowe połączenia będą uzupełniane – wskazuje.
Brakuje także zagregowanej informacji w internecie
Tym niemniej w dalszym ciągu zakres udostępnianej podróżnym informacji będzie najprawdopodobniej mniejszy niż na innych dworcach autobusowych, w tym na zarządzanym przez PKS Łódź dworcu Łódź Kaliska. ZDiT nie odniósł się bowiem do naszych pytań o komunikaty głosowe i o plany dotyczące zamieszczania informacji o wszystkich kursach w internecie. Obecnie nie ma bowiem witryny, która gromadziłaby dane dotyczące kursów wszystkich przewoźników.
W tym aspekcie sytuacja uległa więc pogorszeniu względem stanu sprzed otwarcia Fabrycznej. Łódzki PKS zamieszcza bowiem na swojej stronie szczegółowy rozkład jazdy wszystkich kursów, które choćby przejeżdżają przez którykolwiek dworzec spółki. Znajdziemy tam więc wszelkie niezbędne dane dotyczące każdego z połączeń z dworców Kaliskiego i Północnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.