Czy łódzkie tramwaje podmiejskie zostaną zastąpione autobusami kursującymi wydzielonym pasem? Takie rozwiązanie proponuje okolicznym gminom prezydent Hanna Zdanowska. Argumentuje, że to tańsza alternatywa dla kosztownego remontu torowisk.
Pabianicki portal pabianice.tv poinformował dziś o planach Łodzi dotyczących tramwaju podmiejskiego. Według lokalnego medium urząd miasta przekonuje okoliczne gminy do rezygnacji z utrzymywania komunikacji szynowej na rzecz połączeń autobusowych. Na łamach portalu związanego z kanałem opublikowano także pismo, jakie wystosowała prezydent miasta Łodzi Hanna Zdanowska do wójta gminy Ksawerów Adama Topolskiego.
Autobus elektryczny jest ekonomiczny i przyjazny środowisku
– Zwracam się z propozycją wprowadzenia nowego rozwiązania komunikacji międzygminnej pomiędzy Łodzią a Pabianicami, Ksawerowem, Zgierzem, Ozorkowem, Konstantynowem Łódzkim i Lutomierskiem w postaci autobusów elektrycznych poruszających się po wydzielonych pasach wraz z towarzyszącą infrastrukturą rowerową – czytamy w dokumencie datowanym na 30 marca. – W wyniku wspólnych działań naszych Gmin istnieje możliwość utworzenia ekonomicznego i przyjaznego środowisku systemu transportu publicznego (...) – przekonuje Hanna Zdanowska. Jak stwierdza, byłaby to tańsza alternatywa dla zbyt drogiej modernizacji zdegradowanej infrastruktury tramwajowej.
– Dla rozwiązania wykorzystującego autobusy o napędzie alternatywnym możliwe jest pozyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Umożliwi to zminimalizowanie wkładu własnego samorządów i pozwoli na szybkie wprowadzenie przyjaznej komunikacji – argumentuje prezydent Łodzi. Podkreśla przy tym, że istotna byłaby rola uzupełniających system rowerów. Rozbudowana infrastruktura dla tego środka transportu miałaby zapewniać bezpieczeństwo i komfort poruszania się po aglomeracji.
Ksawerów nadal wybiera tramwaj
Jak wskazuje sygnatura pisma, przygotowane zostało ono przez Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi – komórkę, która odpowiada za organizację komunikacji zbiorowej, w tym międzymiastowych połączeń tramwajowych. Rzecznik prasowy ZDiT Tomasz Andrzejewski nie odniósł się jednak do naszych pytań o powody, dla których miasto zaproponowało zmianę środka transportu i o przyszłość koordynowanego przez Łódź projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny, nie kwestionując jednak autentyczności dokumentu. Czekamy na stanowisko biura prasowego UMŁ w tej sprawie.
Już po wpłynięciu dokumentu do Urzędu Gminy Ksawerów, które nastąpiło 10 kwietnia, wójt Adam Topolski jednoznacznie opowiedział się za utrzymaniem komunikacji tramwajowej. – Dla nas najważniejszym celem jest więc w tej chwili utrzymanie tramwaju przy życiu – deklarował podczas konsultacji społecznych dotyczących komunikacji w powiecie pabianickim, które odbyły się 12 kwietnia. Urząd Miejski w Pabianicach zapowiedział wówczas, że zgodnie z wcześniejszymi planami złoży wniosek o dofinansowanie remontu infrastruktury w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.