Zakończyły się testy niskopodłogowego wagonu NF6D, sprowadzonego w kwietniu z niemieckiego Bochum. Od końca maja wagon o numerze 1751 obsługiwał najważniejsze trasy w mieście, zdobywając uznanie zarówno pasażerów, jak i pracowników MPK. Zgodę na zakup kolejnych 34 pojazdów musi jednak wydać łódzki Urząd Miasta.
Wnioski z testów są bardzo pozytywne. – Przez prawie 3 miesiące jazdy liniowej nie nastąpiła żadna poważniejsza awaria. Miało miejsce tylko jedno wykolejenie, ale przyczyną było zanieczyszczenie zwrotnicy na pętli Karolew, a nie wada tramwaju – informuje Agnieszka Magnuszewska z biura prasowego MPK. Opinie motorniczych są bardzo pozytywne, i to mimo braku bezpośredniego wyjścia z kabiny na zewnątrz, co stanowi utrudnienie w przypadku konieczności ręcznego przełożenia zwrotnicy.
Dorobienie takich drzwi jest planowane podczas modernizacji po ewentualnym zakupie większej partii tego typu wagonów. W kabinie motorniczego zostanie zamontowana klimatyzacja. Inne zmiany mają nastąpić w przestrzeni pasażerskiej. – Pasażerowie zgłaszają uwagi w związku z brakiem klimatyzacji. Aby choć częściowo wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i poprawić wentylację przedziału pasażerskiego, planujemy wymianę okien z wprowadzeniem większej części przesuwnej – mówi Magnuszewska. Montaż klimatyzacji byłby drogi, a w porównaniu z dominującymi w taborze MPK wagonami 805Na NF6D i tak zapewnia znacznie większy komfort. Dziś klimatyzacja istnieje zaledwie w 14% pojazdów łódzkiej floty tramwajowej. – Planujemy też dodanie ramp dla wózków – dodaje przedstawicielka MPK.
Łódzki przewoźnik chciałby kupić 34 używane tramwaje tego typu. Właśnie tyle zamierza sprzedać przewoźnik z Bochum-Gelsenkirchen Bogestra, od którego kupiono też sprowadzony w kwietniu egzemplarz testowy. Jak twierdzą przedstawiciele przewoźnika, byłby to bardzo tani w porównaniu z zakupem nowych pojazdów sposób na dwukrotne zwiększenie odsetku tramwajów niskopodłogowych w taborze. Decyzja nie należy jednak do spółki. – Musimy ogłosić przetarg, a wcześniej w tym celu uzyskać zgodę Urzędu Miasta – informuje Magnuszewska. Teoretycznie można wyobrazić sobie zgłoszenie się innego oferenta – w Niemczech jeździ obecnie ok. 130 wagonów NF6D w miastach takich, jak Halle, Mannheim czy Erfurt.
Nie wiadomo jeszcze, na jakie trasy zostaną skierowane NF6D. Z pewnością technicznie możliwe jest ich kursowanie na liniach 10, 11 i 14, na których jedyny kupiony do tej pory egzemplarz został już przetestowany. MPK zamierza jednak w miarę możliwości kierować wagon na kolejne linie, tak by mogła się z nim zapoznać jak największa liczba łodzian.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.